ملخص الجهاز:
"اگر حالت اول قضیه در بین باشد و فرضا عقیدهایو گفتهای از بیکن،یا شیخ خودمان سعدی راهمزمان با وقوع تجربه ملاحظه کنیم چنانست کهگوئی بیکن در همین عصر و زمانه،و در همین محیطو همراه با زندگی روزمره ما به سیر آفاق وانفس مشغول بوده و در همه حال با ما میزیستهاست.
یعنی مواد و مصالح خود رابرای آفرینش از گلها و باغها و چمنزارها گردمیآورد ولی با نیروی خویش آنها را تبدیل و هضممیکند.
که نه بسان مور با دریافتها و تاثرات و مسائلمحیط خویش سر و کار داشته باشند،یعنی چشمو گوش بسته هر چه را میبینند و میشنوندبپذیرند،و نه بسان تارتن که خود را عقل کلپندارند و بیآنکه کمترین التفاتی به واقعیاتزمانه و تجارب دیگران داشته باشند به خلق وآفرینش و ابداع عقائد عجیب و غریب بپردازندبلکه بنابه قیاس بیکن لا اقل راه و رفتار و«فلسفه»زنبور عسل را در تلقی معلومات و محفوظات پیش-گیرند."