ملخص الجهاز:
"و نه با این خاطر که در تربیت سینماگر مؤثر افتد-چرا که میدانیم هرگز کتاب سینما و حتی مدرسه سینمائی قادرنتواند بود-سینماگر خلق کند و ذهن انباشته از تاریخ سینما نیزمتضمن فیلم خوب ساختن نیست.
و نقد فیلمنویسان وقتی حس کردند در محیطیهستند که با یک آگاهی همه جانبه برخورد میکنند یا دست از نوشتنبرمیدارند و یا میکوشند تا بیشتر بفهمند-و من فکر میکنم نقدفیلمنویسان خود بیشتر نیاز به مطالعه عمیق دارند چرا که با اینکهپذیرفتیم یک سینماگر حتی بدون دانش تاریخ سینما قادر خواهدبود فیلم خوب بسازد ولی نمیتوانیم منکر این واقعیت شویم کهیک منقد به ناچار میبایست فراوان فیلم ببیند و فراوان دربارهسینما بخواند-درباره تاریخ سینما جسته و گریخته در مطبوعاتو کتابها برخوردهائی داشتهایم تاریخ مصور سینما در هزار تصویر6تاریخچه یک هنر از پییر بارلاتیه7و بعد تاریخ سینمای نسبتامفصل آرتونایت در سال 1340 ترجمه نجف دریابندری8که بااقبال روبرو شد.
***تاریخ سینمای آرتور نایت نتیجه یک سخنرانی سه ساعتهایستکه در دانشکده مینسوتا ایراد شده-و بعد دوستان و آشنایان«نایت»مشوق او میشوند تا مسائل مطرح شده در آن سخنرانیبصورت کتاب درآید-فیلمهای فیلمخانه موزه هنر نو،بنگاهجورج ایستمن،فیلمخانه فرانسه،مؤسسه سینمائی بریتانیا در کاربهتر نگاشتن این اثر مؤثر بوده است.
زنی به نام جون(1917)،امریکایکوچک(1917)ش زمزمه سرایندگان(1918)-تعدادی ازکارهای اوست-سینمای امریکا بدلیل اینکه فیلم وسترنمیتوانست برایش پول برگرداند-متوجه این سینما شد22دلیجان سرپوشیده کار جیمز کروز در سال 1923 ساخته میشود-و جان فورد در سال 1924 اسب آهنین را میسازد.
آنچه در معرفی این اثر نوشتیمنگاهی گذرا بود به برخی از بخشهای کتاب تا حدی که صفحاتمحدود نگین گنجایش داشت-در اینجا قصد نقد و یا تحلیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) کار آرتور نایت را نداشتهایم."