ملخص الجهاز:
"قرآن به عربی نازل شده و مشتمل بر114 سوره است که هریک بنوبۀ خود ازچندین آیه تشکیل میشود.
طول سورههانامساوی است و ترتیب قرار گرفتن آنهانه برحسب تاریخ نزول بلکه برحسب طولسورهها از بزرگ به کوچک میباشد مگردر مورد اولین سوره موسوم به«الفاتحه»(گشاینده کتاب)که تنها شامل هفت آیهاست(و در آغاز این مقاله ذکر شده است).
تربیت متن قرآن تابع تقدم و تأخرزمانی نیست و در لابلای پیامهائی که قبلاز هجرت در مکه بر پیامبر نازل شد پیامهائیمربوط به پس از هجرت به مدینه گنجاندهشده است.
محمد پذیرفت،اماابتدا از مسلمین مکه خواست در گروههای کوچکبه مدینه بروند زیرا اگر یکباره مهاجرت می-کردند ممکن بود مردم مکه آنان را مورد تعرضقرار دهند.
مکیان برای عبور به زور متوسل شدند اماگروههائی از مسلمین که عدهشان سه و گاهی* سنت «سنت»(بمعنای رسم،عادت،سیرت)مشتمل است برکردار و گفتار محمد رسولالله و افعال و اقوالی که وی در طولمأموریتاش بر آنها مهر تأیید نهاد.
محمد میان قرآن(کلام الهی کهتوسط جبرئیل بر او نازل میشد و حتی درکوچکترین جزئیات آنهم نمیبایست دستبرد)و الهاماتی که وی را در زندگی روز-مرهاش به اقوال و افعال مورد رضایتپروردگار برمیانگیخت،فرق آشکاری قائلبود.
لذا همۀ احلایث از دو قسمت تشکلمییافتند:«اسناد»(که شامل اسامی اشخاصیبود که جوهر حدیث را سلسلهوار به یکدیگرمنتقل نموده بودند)و«متن»(یا خود روایت)،چنانکه در مثال زیر دیده میشود: (1)اسناد:الحمیدی گوید که ازسفیان شنیدم که یحیی بن سعید الانصاریمیگفت که از محمد بن ابراهیم التئیمیشنیده که علقمة بن وقاص اللئیثی به اوگفته است که«شنیدم از عمر بن خطاب»(رضی الله عنه)که در بالای منبرمیگفتکه این کلام را از رسول الله(صلی اللهعلیه)شنیده است: (2)متن:«ملاک قضاوت دربارۀ عملانسان،نیت اوست»."