خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی و شناخت وضعیت دانشی(فرهنگ دانشی) و تعاملات دانشی بین محققان رشته امنیت رایانه در یک مرکز تحقیقات دانشگاهی است. روش: روش تحقیق مورد استفاده برحسب نحوه گردآوری داده ها، پیمایشی- توصیفی از نوع مطالعه موردی و از نظر هدف، یک تحقیق کاربردی محسوب کرد که هدف آن شناسایی نقاط قوت و ضعف تعاملات دانش برای ارایه راهکارهایی جهت پیاد سازی و توسعه مدیریت دانش میباشد. با ابزار پرسشنامه مولفههای دانشی در قالب سوالات (3 سوال باز و 17 سوال بسته) بین کل جامعه موردنظر توزیع و جمع آوری و جهت تحلیل اطلاعات، از روش های آمار توصیفی استفاده شده است. یافته ها: بررسی وضعیت ذخیره، تبادل و اشتراک دانشی بین محققان نشان داد که بیش از 84% آنها جهت انجام امور و مسئولیت ها از تجارب قبلی شان استفاده میکنند (وجود دانش ضمنی بالا). از لحاظ کسب و جمع آوری دانش و شناسایی صاحبان دانش مدت زمان بسیاری را صرف می کنند. از جمله مشکلات عمده آنها در انتقال دانش مربوط به چالش تبادل اطلاعات بین افراد، عدم وجود امکانات لازم، نبود شناخت کافی از تواناییهای افراد، خودداری و مقاومت افراد در ارایه دانش به دیگران است. از بین مولفه های دانشی مورد بررسی کمترین میزان ارتباطات بین اعضا مربوط به کانال های رسمی و بیشترین تمایل به برگزاری جلسات تخصصی و نشست های رودرو است. آنها دانش خود را از طریق کسب تجربه شخصی، بدون آموزشهای خاص و تنها در حین کار فرا میگیرند.
ملخص الجهاز:
هدف پژوهش شناسایی نحوه به کارگیری دانش در بـین محققـان گـروه امنیـت مجتمع ، از نظر مولفه های مدیریت دانش (نیازمند ذخیره ، کسب ، انتقال ، اشـتراک و توزیع دانش ) بوده است از آنجا که تاکنون هـیچ گونـه مطالعـه دقیقـی بـرای شناخت وضعیت دانشی آنها صورت نگرفته است ، این مطالعه در صدد شناسایی چالش ها و نقاط قوت و ضعف تعاملات علمی بین محققـان اسـت .
در این شکل بـه تعبیـر دیلانگ ، ارتباط دوسویه ای بین فرهنگ (مجموعـه ای از ارزش هـا و هنجارهـا و تجارب کسـب شـده ) بـا رفتارسـازمانی و زیرسـاخت هـای فنـاوری اطلاعـات وارتباطی موجود در سازمانی و نیز فرایندهای کسب و کار سـازمانی ( کـه خـود متاثر از همسـویی اسـتراتژیهـای کسـب و کـار و دانشـی سـازمانی اسـت ) بـا روش های توسعه و تولید و انتقال دانش وجـود دارد کـه در نهایـت ایـن تعامـل منجر به فعالیتی جدید در سازمان میگردد.
در جدول زیر علل این امر بررسی شده است : جدول ٥-موانع تبادل دانش بین کارکنان )به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج بدست آمده در جدول بالا در خصوص کم بودن تبادل اطلاعات و دانـش ، بین کارشناسان و مدیران مرکز نشان می دهد که ٥٧/٧%کارشناسان ، عـدم وجـود امکانات تبادل دانش و تجربه و همچنین عدم شناخت از توانایی های سایر افـراد را در کم بودن سطح تبادلات دانش میان کارکنان عنـوان نمـوده انـد.