خلاصة:
این مقاله به بررسی و تبیین رابطه بین مسئولیت اجتماعی و سرمایه اجتماعی در بین جوانان 29-18 ساله شهر شیراز می پردازد. رشد مسئولیت اجتماعی و التزام به آن موضوعی است که بیشتر از مقوله های شناختی مورد توجه قرار گرفته است و ضرورت آن حتی در جوامع غربی و صنعتی پس از یک دوره رکود آشکار شده است( فتحی آذر،1373: 180). مسئولیت اجتماعی بخشی از مساله اجتماعی شدن است. مهمترین عوامل اجتماعی شدن را می توان فرهنگ، خانواده و نهادهای اجتماعی دانست. مسئولیت اجتماعی مهارتی است که باعث بروز رفتارهایی می شوند که مورد ارزش گذاری قرار می گیرند. این مهارت ها می توانند در روابط با دیگران نتایج مثبت و موفقیت آمیزی بوجود آورند و منجر به احساس رضایت فردی و گروهی شوند و در صورت عدم رعایت آن می تواند اعتماد بین انسانها را کم رنگ نموده و باعث از بین رفتن روحیه همکاری و تعاون در بین افراد شود. در این مقاله داده ها با استفاده از روش پیمایش و از طریق پرسشنامه ساختار یافته برای 386 نفر که بطور تصادفی انتخاب شدند، گردآوری شده است. نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی مستقیما تحت تاثیر متغیرهای سرمایه اجتماعی (27/0= Beta)، عزت نفس (13/0= Beta) ، سن (21/0= Beta) و جنسیت(22/0= Beta) قرار گرفته است و در مجموع این متغیرها توانسته اند 20 درصد از واریانس مسئولیت اجتماعی را تبیین کنند )20/0=(R2 . در مدل تحلیل مسیر، چهار متغیر بصورت مستقیم و سایر متغیرها به صورت غیر مستقیم تاثیر معناداری بر روی مسئولیت اجتماعی داشته است. بیشترین تاثیر مستقیم بر مسئولیت اجتماعی متعلق به سرمایه اجتماعی و بیشترین تاثیر غیر مستقیم را تحصیلات مادر داشته است.
This article aims to explain the relationship between social responsibility and social capital of the young with the age range of 18 to 29 in the Shiraz city. Development of social responsibility and commitment are important subjects which are considered more than cognitive subjects by scholars (Fathi Azar، 1373:180). Social responsibility is a part of socialization process. The most important factors which have major roles in socialization are culture، family and social institutions. Social responsibility is a skill of doing behavior which is evaluated by people. These skills can make positive and successfully results and lead to personal and group’s satisfaction. Otherwise، the lake of social responsibility results to less confidence and cooperation. In this article the researchers used survey method and questionnaire to collect the data. Sample size is 386 young which were selected randomly. The result of multiple regression showed the effects of the variables are as follows: social capital (beta=0.27)، self esteem (beta=0. 27)، age (beta=0. 21) and gender (beta=0. 22) have significant and positive relations with social responsibility. These variables explain 20 percent of the variation of social responsibility (R2=0.20). In path analysis model، maximum direct effect belongs to social capital and maximum indirect effect belongs to mother’s education.