خلاصة:
بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که سرمایه فکری بسیار بیشتر از منابع ملموس و عینی، یک منبع کلیدی در برتری رقابتی یک سازمان اقتصادی است. بنابراین، دانش که محصول سرمایه فکری است، برای پیشرفت سازمان یک منبع کلیدی است. هدف این مقاله بررسی عوامل اجتماعی و سازمانی موثر بر اشتراک گذاری دانش است. مدل اولیه مدیریت و اشتراک گذاری دانش در کار برجسته نهاپایت و گوشال در سال 1998 میلادی ارائه شده است. در مقاله حاضر کوشش بر این است تا نقش سرمایه اجتماعی در اقتصاد دانش محور با تاکید بر تولید و اشاعه دانش بررسی شود. سرمایه اجتماعی شامل هنجارها وشبکه هایی است که تعاون و همکاری را تقویت می کنند. سرمایه اجتماعی انتقالی می تواند انتشاردانش در بین حوزه های مختلف کاری در سازمان ها را افزایش دهد. این مقاله نشان می دهد که توانایی(قابلیت) و تمایل(تشویق) کارکنان، همچنین وجود فرصت های به اشتراک گذاری سرمایه انسانی آنان(مهارت ها و دانش) می تواند هم علت و هم برآمدی از ابعاد ساختاری، رابطه ای و شناختی سرمایه اجتماعی - رسمی و غیررسمی- موجود در سازمان باشد
ملخص الجهاز:
این مقاله نشان میدهد که توانایی(قابلیت ) و تمایل (تشویق ) کارکنان، همچنین وجود فرصت های به اشتراکگذاری سرمایه انسانی آنان(مهارتها و دانش ) میتواند هم علت و هم برآمدی از ابعاد ساختاری، رابطه ای و شناختی سرمایه اجتماعی - رسمی و غیررسمی- موجود در سازمان باشد.
اما این پژوهش ها ابعاد ساختاری و ارتباطی شبکه های اجتماعی را در __________________________________________________________ 1 -Human capital 2 -Roomer 3 -Lucas 4 -Knowledge- Based Economy 5 -Knowledge Management 6 -Iswati & Anshori 7 -Nonaka 8 -Wang / تولید دانش به صورت کامل بررسی نکردهاند.
همانگونه که یوندات و دیگران ٤ (٢٠٠٤) اشاره میکنند، با اینکه چارچوبهای پنداشتی مختلفی از سرمایه فکری ارائه شده است ، اما این همگرایی در تقسیم سرمایه فکری به سه سازه اصلی به عنوان مثال در کار بونتیس ٥ دیده میشود: نمودار(١): مدل بونتیس از سرمایه فکری / منبع : (بونتیس ،٦٦:١٩٩٨) __________________________________________________________ 1 -Brands 2 -Trademarks 3 -Sveiby 4 -Younmdat & et al 5 -Bontis به گفته بونتیس ، سرمایه انسانی نشانگر موجودی دانشی افراد یک سازمان است که در وجود کارکنان آن نهفته است .
با توجه به نمودار(٢) سرمایه اجتماعی از سه بعد مرتبط به هم تشکیل شده است : سرمایه اجتماعی ساختاری ٦، سرمایه اجتماعی رابطه ای ١ و سرمایه __________________________________________________________ 1 -Bontis & Fitzenz 2 -Chen 3 -Tan 4 -Marr & et al 5 -Rose & et al 6 -Structural Social Capital اجتماعی شناختی ٢.