خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل تاثیر استقرار و راه اندازی اتوبوس های تندرو به عنوان یکی از بزرگ ترین رویدادها در حمل و نقل عمومی در راستای کاهش ترافیک در کلان شهرهاست. با اجرای طرح سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) شرکت واحد و اتوبوس رانی درون شهری با کاهش هزینه های سیستم دستی به افزایش دقت در امر مدیریت می پردازد و در آینده می تواند با ارتقای فناوری، سیستم های دیگر الکترونیکی همانند سیستم کارت بلیط و کنترل تخلفات رانندگی، ارائه تبلیغات مستقیم در صفحات نمایش داخل اتوبوس های تندرو بپردازد و بدین صورت بهره وری ناوگان و رضایت مشتریان اتوبوس های تندرو و هم چنین رغبت عمومی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش و ترافیک و استفاده از خودرو شخصی در کلان شهرها کاهش یابد. مطالعات تطبیقی انجام گرفته شده در این مقاله نشان می دهد که اکثر سیستم های B.R.T در مناطق شهری با جمعیت بیش از 700هزار نفر تاسیس شده اند که اکثر آن ها دارای سیستم ریلی نیز می باشند. در این مقاله ضمن تعریفی جامع از حمل و نقل عمومی و اتوبوس های تندرو و برشمردن مزایای آن و نحوه کاربرد آن در سطح جهان، به مطالعات تطبیقی در کشورهای مختلف بیان شده است و هم چنین با بررسی و مطالعه اتوبوس های تندرو در شهر تهران و ارائه پیشنهادهای بهبود، به روندی جهت برنامه -ریزی و توسعه و کاربرد اثربخش تر آن در کلان شهرها پرداخته شده است.
ملخص الجهاز:
"بااجرای طرح سیستم حمل و نقل هوشمند{P4P} )STI( شرکت واحد و اتوبوسرانی درونشهری باکاهش هزینههای سیستم دستی به افزایش دقت در امر مدیریت میپردازد و در آینده میتواندبا ارتقای فناوری،سیستمهای دیگر الکترونیکی همانند سیستم کارت بلیط و کنترل تخلفاترانندگی،ارائه تبلیغات مستقیم در صفحات نمایش داخل اتوبوسهای تندرو بپردازد و بدینصورت بهرهوری ناوگان و رضایت مشتریان اتوبوسهای تندرو و همچنین رغبت عمومی بهاستفاده از وسایل حملونقل عمومی افزایش و ترافیک و استفاده از خودرو شخصی درکلان شهرها کاهش یابد.
عناصر اصلی اتوبوسهای تندرو به شرح زیر است: *وسایل نقلیه(اتوبوسها)با ظرفیت جابهجایی بالا؛ *سیستم حملونقل هوشمند )STI}P4P{( ؛ *ایستگاههای عریض؛ *محل عبور مشخصشده(خطوط نارنجی که در سطوح خیابان مشخصشدهاند)؛ *سیستم جمعآوری هزینه حملونقل؛ {P(1) tisnarT liaR thgiL P} {P(2) samohT P} {P(3) noitatS suB-6 potS suB)-5 noitartsinimdA tisnarT laredeF P} {P(4) metsyS noitatropsnarT ecnegilletnI P} *خدماترسانی با قابل اطمینان بالا و بهطور مستمر(از قبیل اطلاعرسانی درزمینه آمدن اتوبوسهای بعدی)؛ *دسترسی آسان عابران و دوچرخهسواران به ایستگاهها.
حملونقل شهری در جهان مطالعات تطبیقی در این قسمت با توجه به اطلاعات در دسترس،نمونههایی از سیستم حملونقلعمومی در کشورهای مختلف را که از اتوبوسهای معمولی و تندرو )TRB( برای ارایهخدمات استفاده میکنند،مورد بررسی قرار میدهیم.
انجام این طرح با کمک بانک جهانیصورت گرفت که شامل سیستم کنترل ترافیک شهری،بهبود جامعه معابر و تقاطعها و{P(1) mrotsllejF dna thgirW P} نیز شبکه اتوبوسرانی 145 کیلومتری میگردید که در تمام مسیرها اتوبوسها از اولویتبرخوردارند و قرار است طول شبکه بعدها به 200 کیلومتر افزایش یابد(فتحی زاده،1350:25-20)."