خلاصة:
در این تحقیق از طرح های تحقیق آمیخته اکتشافی استفاده شده است و در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول دو پرسشنامه طراحی گردید. بر اساس مدلی که در دانشگاه کمبریج ارائه گردیده بود، به بررسی و تحلیل پاسخگویی شرکت الماس کویر و گروه صنعتی احسان به صورت مطالعه موردی تطبیقی نظری پرداخته شد. براساس نتایج مطالعه موردی تطبیقی نظری پرسشنامه ای جهت تعیین میزان پاسخگویی شرکت های فعال در صنعت کاشی و سرامیک ایران طراحی گردید. همزمان بر مبنای مطالعات اولیه در زمینه تواناسازنده های مدیریت دانش، پرسشنامه ای برای آن طراحی گردید. در مرحله دوم دو پرسشنامه توزیع گردید و پس از گردآوری به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته شد. در این مرحله ابتدا با استفاده از تجزیه و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه تواناسازنده های مدیریت دانش مورد تایید قرار گرفت. سپس به بررسی تاثیر تواناسازنده های مدیریت دانش بر پاسخگویی سازمان ها با استفاده از تجزیه و تحلیل تشخیصی پرداخته شد. پاسخگویی درسیستم های تولیدی به توانایی یک سیستم تولیدی در دستیابی به اهداف عملیاتی با وجود آشفتگی های داخلی و خارجی گفته می شود. نتایج نشان می دهد که زیرساختارهای مدیریت دانش نسبت به افراد، استراتژی و فرایندها بر پاسخگویی تاثیر بیشتری دارد .
In this research، exploratory mixed research are used and implemented at two stages. At first stage، two questionnaires are designed. Based on Cambridge University’s Model، responsiveness of Almas-e-Kavir and Ehsan Industrial Group are surveyed and analyzed that are done by comparative-theoretical case study. A questionnaire is designed according to the comparative-theoretical case study that determines responsiveness’s degree of ceramic tile industry’s companies. At the same time، literature reviews of knowledge management enablers are done and a questionnaire is designed. At the second stage، two questionnaires are distributed and after gathering them، data are analyzed. In this stage، questionnaire of knowledge management enablers are validated by confirmatory factor analysis. Then، affect of nowledge management enablers on responsiveness are analyzed by discriminate analysis. Responsiveness at manufacturing systems is ability to achieving operational objective with internal and external disturbances. Results are shown that infrastructures of knowledge management have more effect on responsiveness than people، strategy، and processes.