خلاصة:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دوره های آموزشی برگزار شده ضمن خدمت در زمینه روش ها و فنون تدریس، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری بر عملکرد معلمان چهار ناحیه آموزش و پرورش شهر شیراز بود. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ای بود. برای این منظور معلمان به دو گروه مطالعه و مقایسه(گواه) تقسیم شدند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از چک لیست مشاهده و فرمی برای استخراج نمرات دانش آموزان استفاده شد. ضمن تامین اعتبار محتوایی چک لیست، پایایی آن نیز از طریق ضریب آلفای کرنباخ به میزان 0.885 برآورد گردید. داده های حاصل با استفاده از شاخص های میانگین و آزمون تی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد دوره های آموزش ضمن خدمت روش ها و فنون تدریس ، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری، تاثیری بر عملکرد حرفه ای معلمان در تدریس کلاسی، کلاس داری، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان ندارد.
ملخص الجهاز:
یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد دوره های آموزش ضمن خدمت روش ها و فنون تدریس ، مدیریت کلاس و سنجش و اندازه گیری ، تأثیری بر عملکرد حرفه ای معلمان در تدریس کلاسی ، کلاس داری ، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان ندارد.
: آموزش های ضمن خدمت ، عملکرد حرفه ای ، روش ها و فنون تدریس ، مدیریت کلاس ، سنجش و اندازه گیری ، وضعیت تحصیلی دانش آموزان کلیدواژه ها ١- این مقاله برگرفته از پژوهش انجام شده برای اداره کل آموزش و پرورش استان فارس می باشد.
برخی دیگر از پژوهش ها دلایل عمده ی معلمان را در دوره های آموزش ضمن خدمت را رضایت روحی پس از تدریس موفق ، آموختن روش های پژوهش در آموزش به ویژه تاکید بر فناوری اطلاعات و 1 - Service Education ارتباطات و افزایش رشد حرفه ای آنها بیان کرده اند( & Mirzamohammadi ٢٠٠٨,Ghazizadeh).
بر این اساس پژوهش حاضر در صدد است تا تأثیر دوره های آموزش ضمن خدمت در آموزش و پرورش شهر شیراز را بر عملکرد حرفه ای معلمان در زمینه ی کلاس داری ، تدریس کلاسی ، ارزشیابی کلاسی و وضعیت تحصیلی دانش آموزان مورد مطالعه قرار دهد.
جامعه ی آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه ی معلمان نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز بودند که در طول سال های تحصیلی ٨٩ - ١٣٨٦در یکی از دوره های آموزش ضمن خدمت روش ها و فنون تدریس ، سنجش و اندازه گیری و مدیریت کلاس ٦ شرکت کرده بودند.