ملخص الجهاز:
"نکتۀ بعدی این است که وقتی بحث ازرابطۀ سینما و فلسفه به میان میآید،دو بحثتوصیفی و توصیهای را باید از هم تمییز بدهیم.
این بحث چگونگی تأثیر و تأثرفلسفه بر سینمای ایران و کاربردی کردنفلسفه اسلامی یک کار شروع نشده است کهباید شروع شود.
با توجه به عنوان که پیشنهاد شدهاست(مبانی وحدت اسلامی)بحثی راکه برای طرح در این جلسه در نظرگرفتهام،نگاه کوتاهی است به«مبانیوحدت اسلامی از منظر علم الاجتماعاسلامی».
ملاک وحدت حقیقی در جامعۀ اسلامیچیست؟به نظرم این مهمترین بحث درملاک وحدت اسلامی است.
آیا در بین جوامع،وحدت حقیقیهم داریم،یا وحدت در همۀ جوامعاعبتاری است؟آیا جوامعی داریم که«واحد حقیقی»باشند؟ پاسخ این پرسش برمبنای قرآن کریماین است که ما جوامعی داریم که واحدحقیقی هستند؛در همۀ زمانها جامعۀواحد حقیقی وجود دارد.
در مورد دیگر قرآن خطاب به یهودیهایزمان پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)میفرماید:ابنیای پیشین برای شمامعجزات آوردند،چرا آنها را کشتید؟انبیای صدها سال پیش را کهیهودیهای زمان رسول خدا نکشتهبودند،اما چون جامعه،هویت وشخصیت واحد دارد،آنان هم مسئولهستند.
نشانۀ اینجامعۀ واحد حقیقی ایناست که آنچه از خوبی و خوشی بربخشی از اینجامعه وارد شود دیگرانرا هم خشنود میکند،و اگر درد وآسیب و ناخوشی بر بخشی از جامعهوارد آید همۀ آنجامعه در آن دردشریک خواهند بود.
ملاک وحدت جامعۀ اسلامی درقرآن و روایات چیست؟ وقتی به قرآن رجوع میکنیم،میبینیم«مودت ذی القربی»به عنواناجر رسالت معرفی شده است.
مزد رسالت هم که در قرآنمودت آل محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)معرفی شده است،از این قسم است.
بنابراین اگر واقعاجوامع اسلامی بخواهند واحد بشوند-که میتوانند و این وحدت قابل تحققاست-محور و ملاک این وحدت آلمحمد(صلی الله علیه و آله و سلم)هستند.
پرسش و پاسخ گفتید که ملاک وحدت جامعه اسلامیمودت اهل بیت(علیهم السلام)است."