خلاصة:
تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد که تعیین اهداف راهبردی، ارزیابی عملکرد و به کارگیری نتایج به منظور بهبود عملکرد سازمان با رویکردی نظام مند، اصلی بسیار مهم در موفقیت سازمانهاست. ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی و تعیین میزان موفقیت آنها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در راستای چشم انداز 20 ساله پژوهشهای دفاعی، تعیین و تخصیص بودجه، توسعه و تجهیز، حذف، ادغام یا رتبه بندی آنها یکی از دغدغه های اصلی مدیریت پژوهشهای دفاعی کشور بوده است. این تحقیق با هدف طراحی نظام مناسب برای ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی انجام و تلاش شده است به منظور تحقیق اهداف نظام پژوهشهای دفاعی کشور، نظام ارزیابی عملکرد مناسبی برای مراکز پژوهشی دفاعی از طریق مطالعه پیشینه، شناسایی الگوهای موجود ارزیابی عملکرد سازمانهای پژوهشی و غیر پژوهشی، شناسایی ویژگیهای مراکز پژوهشی دفاعی، شناسایی نیازهای ذینفعان ارزیابی و نقد و اصلاح شاخصهای موجود طراحی شود. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان عالی شاغل در بخش ارزیابی عملکرد و بخشهای مرتبط بوده اند. نمونه آماری تحقیق 22 نفر بود. در این تحقیق از ابزار مصاحبه، پرسشنامه و جلسات مشورتی کارشناسی با حضور نخبگان استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل واریانس استفاده شد. با بهره گیری از ادبیات پژوهش الگوهای مختلف ارزیابی عملکرد بررسی و در نهایت، با استفاده از الگوی کارت امتیازی متوازن (BSC) نظام ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاع طراحی و ارائه شد. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی انتخاب شده برای ارزیابی عملکرد این مراکز دارای ویژگیهای جامعیت، سازگاری با استراتژیها، قابلیت بهبود مستمر، پویایی، اعتبار امتیاز دهی، سهولت به کار گیری و توازن است.
ملخص الجهاز:
"با برگزاری جلسه کارشناسی با حضور پنج نفر از مدیران حوزۀ ارزیابی عملکرد و با استفاده از روش دلفی ویژگیهایی برای افراد نمونه آماری در نظر گرفته و برای هرکدام از ویژگیها ضریب اهمیتی تعیین شد که عناوین ویژگیهای تعیین شده به شرح زیر است: ویژگی اول:داشتن تجربه کافی(حد اقل 5 سال)در مراکز پژوهشی دفاعی با ضرایب /15..
(به تصویر صفحه مراجعه شود) طراحی نظام ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی برپایه کارت امتیازی متوازن36در مرحله یک تحقیق شاخصهای ارزیابی عملکرد پس از استخراج از منابع مختلف ادبیات موضوع که تعداد 400 شاخص بودند،با شرایط مراکز پژوهشی دفاعی از طریق تشکیل تیم کارشناسی مرکب از 22 نفر از کارشناسان خبره حوزه تحقیقات دفاعی و برگزاری کارگاههای آموزشی آشنایی با الگوها،نظامها،معیارها و شاخصهای ارزیابی عملکرد و سپس،برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی شاخصهای استخراج شده و مطابقت آنها با شرایط و ویژگیهای مراکز پژوهشی دفاعی شاخصهای دارای اهمیت بیشتر و مناسب برای مراکز پژوهشی دفاعی که 96 شاخص بودند،غربال و انتخاب اولیه شدند.
سپس،با استفاده از منظرها،معیارها و شاخصهای استخراج شده و نیز استانداردهای الگوی پایه انتخابی این تحقیق(کارت امتیازی متوازن)مدل مفهومی ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی طراحی شد(شکل 1).
همانطور که دی وال )0102,laaW ed( معتقد است که سازمانها برای اینکه در مدیریت عملکرد موفقیت بیشتری کسب کنند،ضروری است که جنبههای فیزیکی و رفتاری عملکرد را باهم ادغام کنند و ارزیابی عملکرد را با هردو نوع شاخصهای فیزیکی و رفتاری انجام دهند،در این تحقیق نیز با انتخاب الگوی CSB و انتخاب شاخصهای متوازن تلاش شده است تا از هردو نوع این شاخصها برای ارزیابی عملکرد مراکز پژوهشی دفاعی استفاده شود."