ملخص الجهاز:
اما همین روحیۀ هنرمندان ایرانی در پشت سر یکدیگر غیبتکردن و تملقگفتن پیش روی هم، رویکرد مشابهی است که در تعامل با نهادهای رسمی و دولتی هنر هم جواب داده!
عکسها ـ در یکنگاه کلی ـ مانند دیدن تصویر انسان ویا شیء است که از پشت شیشة مشجر دیده شود: تصویر ساختهشده هویت حقیقی انسان و شیء را بهتماشا نمیگذارد، اما تصویری ساختهشده از واقعیت و تخیل است که توأمان خود را نشان میدهد!
نقطۀ قوت آثار شجاعیان در این است که با درماندگی زن پز نمیدهد ویا آن را بر سر کسی نمیکوبد، بلکه شکلی از زندگی را بهنمایش میگذارد که زیسته و در آن خشم، صبوری، خموشی و شوق واقعیتی است که با زیست زن ایرانی عجینشده.
جدال قدیم و جدید و مخدوشکردن تصاویر ایرانی اغلب کارهای صفایی را شامل میشد، اما، اینبار تصاویر اشیایی را بدون دستکاری و در اندازهای غولآسا نسبت به اصل شیء بهتماشا میگذارد که چندان قدیمی نیستند و حتی در زمانۀ خویش از مدرنترین اشیا محسوب میشدند؛ بااینوصف، صفایی میتوانست تصاویری مانند نان سنگک ـ درتقابل با نان فانتزی ـ راهیافته به نمایشگاه را حذف کند و فقط بر خاطرۀ تولیدات و دستافزارهایی تأکید کند که زمانی مدرن محسوب میشدند و اگرچه هنوز هم کارایی دارند، اما دیگر شکلی از گذشتۀ سپریشدۀ نسل جوان محسوب میشوند.
گروه چارخشت گروهی متشکل از چندین هنرمند سرامیست است که آثار خود را در گالری ممیز- خانة هنرمندان ایران به نمایش گذاشت.
گروه هنری چارخشت بر این باور است: پیشینة سرامیک ایرانی چنان ارزشهای تجسمی و بصری قابل تأملی در خود دارد که پرداختن صرف به تکنیک نمیتواند ظرفیتهای هنر سرامیک معاصر ایرانی را بازنماید.