ملخص الجهاز:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) کشف لحظهی قطعی در یک عکس بررسی عکس«شانگهای چین،دسامبر 1948»،اثر هانری کارتیه برسون1 مریم شمخالی (کارشناس ارشد ارتباط تصویری) چکیده {IBعکاسی به عنوان هنری همیشه ماندگار و به عنوان ثبتکننده لحظات گذرا،نقش مهمی در عرصه هنر و هنرمندی ایفا میکند.
(همان، ص 291)اما کارتیه برسون با استفاده از دوربین سبک و ساده لایکا در آن زمان توانست امکان عکاسی سریع را به دست اورد و با شناخت لحظهای روانی آشنا شد و به مفهوم لحظه روانی تسلط یافت و با اینکه این مفهوم در عکاسی مطبوعات ورزشی پدیدار بود،آنرا برای عکاسی تودههای انبوه مردم به کار گرفت.
اما در مورد رنگها،با توجه به اینکه این تصویر به صورت سیاه و سفید عکاسی شده است،تنوع بسیار زیادی از خاکستریها دیده میشود که از تیره(سمت راست)به روشن و بعد خاکستری میانه(سمت چپ)میرود.
برخی نقاط تأکید با خاکستری روشن و سفید به وجود آمده و جالب اینکه این نقاط،نقاطی هستند که به حرکت تصویر کمک میکنند و مثل یک نقطه ثابت شدهاند و رنگ خاکستری تیره که توسط لباس افراد بالای کادر ایجاد شده است باعث برجستهتر شدن این نقاط(به علت تضاد تیره و روشن)میشود،و میتوان حدس زد که این نقاط بعد از لحظه ثبت عکس به حرکت ریتمیک خود ادامه میدهند.
و او نیز به سمت چپ خارج از کادر مینگرد و فکرش در دو سو در حال حرکت است و بعد ریتم فشرده شده است و ازدحام تبدیل به نوعی حرکت شده است و این تصور را به بیننده میدهد که درست پس از لحظه ثبت این حرکت به سمت راست ادامه خواهد داشت و اگر عکاس دوباره دکمه شاتر را برای چند بار پیاپی تکرار کند،همان عکس با ازدحام و افراد بیشتر به تصویر کشیده خواهد شد.