خلاصة:
دست کم از آغاز سده ی دوم هجری در بازار نقد ادبی عرب بحثی پیرامون اینکه آیا شعر باید از دانش، فلسفه و اندیشه به دور باشد یا اینکه مانعی در بهره گیری شاعر از آن نیست، به وجود آمده است. پیش از آشنایی مسلمانان با دانش و فلسفه ی سرچشمه گرفته از تمدن و فرهنگ یونان، ایران و هند ، چنین بحثی مطرح نبود اما آن گاه که برخی شاعران نو گرای عباسی خواستند به هنر خود رنگی از دانش و اندیشه ببخشند ، در حوزه ی نقد ادبی این عصر، برخی سخن سنجان پای در بند سنت ادبی عرب، با این پدیده از سر ناسازگاری در آمدند. این امر زمانی به صورت یک درگیری کامل نقدی در آمد که ابو تمام از شیوه ی یاد-شده در تئوری و در عمل، بهره گرفت. از همان زمان این شیوه همواره پیروان و مخالفانی داشته است. دعوای میان این دو گروه در واقع در گیری میان هواداران سنت و مدرنیته در حوزه ی ادب، هنر در جامعه ی عصر عباسی بوده است. در ادبیات فارسی شعر خاقانی بیش ترین همانندی را با شعر ابو تمام دارد؛ او نیز باور داشت که شاعر نباید به گونه ای سخن بگوید که همگان در یابند و برای درک سخن شاعر، این خواننده است که باید بر آگاهی خود بیافزاید. از این رو سروده های ابو تمام و خاقانی به دیر یابی زبان زد گشته است. فهم این سروده ها نه برای توده ی مردم بلکه همواره برای بسیاری از فرهیختگان ادبی نیز دشوار بوده است. شیوه ای که این دو سراینده ی هنرمند طرح آن را ریختند، در ادبیات فارسی و عربی پایه گذار مکتبی شده که آن را «مکتب فنی» نامیده اند. در این شیوه با بهره گیری از ابزار های زیبا شناختی و اندیشه های ناب علمی، سخن دیر آشنا و دیگر گون جلوه می کند. در جستار پیش رو به آن دسته از ویژگی های سروده های ابو تمام و خاقانی می پردازیم که سبب شده برای همگان آسان یاب و قابل درک نباشد. دیر یابی سروده های ابو تمام و خاقانی، گاه پیامد شکل و قالب سخن این دو هنرمند فرمالیست است و گاه به حوزه ی معانی و ابداع درون مایه های شگفت و بهره گیری از معانی فلسفی، منطقی، اشاره های تاریخی و افسانه ای و... در شعر آن ها بر می گردد.
Since the second century (lunar calendar) in Arabic literary criticism، the question of whether poetry should stay clear of philosophy، science، and thought or the poet can enjoy using them، has come to the fore. Naturally، before Muslims get familiar with Greek، Indian، and Persian-rooted knowledge، philosophy، culture، and civilization (which were under the influence of such translations) there was no sign of such arguments. But the time when some of Abbasid poets longed to embellish their art with a tint of knowledge and thought، some conservative and trenchant Arabic-fervid critics rebuked the idea sharply. This skirmish turned into a bitter critical conflict when Abu Tammam employed the aforementioned method both in theory and practice. The altercation between these two groups has in fact been a conflict between the supporters of tradition and modernity in literature، art، and، of course، the society is Abbasid epoch. In Persian literature Khaghani’s poems are the most identical to Abu Tammam’s. Khaghani also believed that a poet should not talk in a way that be grasped easily and this is the audience who have to increase his knowledge in order to understand the poet’s tongue. The method these two poets adopted in Persian and Arabic literature came to be known as “Technical School”. Poet، in this method، expresses his lofty thoughts aesthetically. The present study investigates the unintelligible aspects of Khaghani’s and Abu Tammam’s poems. The hard-to-grasp aspect of these two poets’ poems has occasionally been a corollary of the style of these two formalist artists and at times a feature of using wonderful themes and philosophical and logical meanings as well as historical and mythical allusions