ملخص الجهاز:
"صفات تنزیلی قرآن منظور از صفات تنزیلی،آن دسته از صفات قرآن است که بیانگر نزولقرآن از سوی خداوند است؛در کنار دیگر اوصاف قرآنکه از زوایای دیگربه معرفی این کتاب پرداختهاند،مانند:«عربی»،«محکم»،«متشابه»و«مبین»بودن قرآنکه به نحوه بیان قرآن مربوط است،و یا صفات«تفصیل»،«تصدیق»و«مهیمن»که به هیمنه قرآن در مقایسه با کتب آسمانی دیگراشارت دارد،و یا صفات«آیات»،«بصائر»،«بینات»،«تذکره»،«موعظه»و«نور»که از بیدارگری و روشنگری قرآن سخن گفته است،چنانکهصفات«برهان»،«حق»،«حکمت»و«علم»ناظر به اتقان و استواری قرآناست.
نازلکننده این کتاب آسمانی در جای دیگر از قرآن تعبیر به«منزل»کرده است:{/«أنه منزل من ربک بالحق/}(انعام115/)».
این نیز وصف انتزاعی است که از نفی تنزل قرآن به وسیلهشیطانها استفاده میشود:{/«و ما تنزلت به الشیاطین و ما ینبغی لهم و مایستطیعون/}(شعراء210/)»که با نفی تنزیل و القاء شیطانی،الهی بودن آن راثابت میکند و میفرماید:{/«الرحمن علم القرآن/}(الرحمن1/)».
3. سیر نزول قرآن از مبدأ تا مقصد قرآن به این حقیقت اشارت دارد که از مبدأ ربوبی نازل شده و به وسیلهپیک وحی بر قلب پیامبر(ص)فرود آمده و آن حضرت آن را بر مردم ابلاغکرده است:{/«تنزیل من رب العالمین/}(واقعه80/)»."