خلاصة:
هدف اصلی مقاله حاضر این است که برای تقویت توسعه علمی در نهادهای آموزشی چه راهکارهایی می توان ارائه داد. این امر با کند و کاو نظریه های سازمان و سبک های مدیریت و رهبری صورت گرفته است. پرداختن به بحث توسعه علمی و لزوم آن و بررسی راهکارهای تقویت آن ضروری به نظر می رسد. با توجه به ماهیت سوال تحقیق به نظر می رسد که با روش اسنادی بهتر می توان جنبه های مختلف موضوع را کاوید.
یافته های تحقیق حاکی از آن است که به طور کلی نظریه های انسانی سازمان از جمله تئوری Y، نظریه مدیریت مبتنی بر کرامت انسانی می توانند نهادهای آموزشی را هر چه بیشتر به سمت توسعه علمی سوق دهند. همچنین سبک های مدیریت مشارکتی و الگوهای مردم سالارانه که در آنها کارکنان نقش مستقیمی در هدف گذاری، تصمیم گیری، حل مسائل و ایجاد تغییرات سازمانی ایفا می کنند، الگوی مناسبی در سازمان های آموزشی به نظر می رسد.
The main Purpose in this article is what approaches are effective for reinforcement of scientific development in educational institutions. To answer، we studied organizational theories and management styles. In today’s world، it is necessary to appeal to the idea of scientific development and the ways to reinforce it. With regard to our research question، documentary method is the best method to apply. The findings of the research suggest human organizational theories such as Y theory، human munificence and so forth can help educational institutions in scientific development. Moreover، cooperative and democratic styles of management in which staff have a direct role in setting objectives، decision making، problem solving and organizational change seem to be appropriate patterns in educational institutions
ملخص الجهاز:
اسماعيلي (١٣٨٤: ٢٤)، جنبش نـرم افـزاري را ايجاد پويايي و تکامل در ساختار علم ، دانش و نظريه پردازي و تلاش در ايجاد نظام علمي مستقل اسلامي مي داند و مصباح (١٣٨٣: ١٠) تعبير "جنبش نرم افزاري " را ايـن گونه تعريف کرده است : يک حرکت اجتماعي براي ايجاد تحول مثبت در روند توليد فکر، علم و نظريه پردازي به منظور بر پا ساختن تمدني بر اساس مباني حقيقت محـور و در جهت اهداف و آرمان هاي اصيل انساني .
توجه به اصول نظريه پويايي هاي گروهي زمينه ساز توسعه علمي در نهادهاي آموزشي منبع : مؤلفان جدول (٣) اصول نظريه Y مک گرگور و کاربرد آن در نهادهاي آموزشي نظريه اصول نظريه تجزيه و تحليل و کاربرد نظريه در نهادهاي آموزشي ٩ کاربـراي انسـان چـون در نهادهاي آموزشي ،دست اندرکاران و برنامه ريزان امر آموزش بايد سعي کنند که بــازي طبيعــي اســت و آن راکار دلخواه کارکنان (اعم از مدرسان و اساتيد حوزه و دانشگاه ) را به آنها بدهنـد و دوست دارد آنها را آزاد گذارند که کار را به شکل مورد نظر خود انجام دهند.
توجه به اصول نظريه ي مديريت مبتني بر کرامت انساني زمينه ساز توسعه علمي در نهادهاي آموزشي منبع : مؤلفان جدول (٥) اصول الگوي مديريت مشارکتي و کاربرد آن در نهادهاي آموزشي نظريه اصول نظريه تجزيه و تحليل و کاربرد نظريه در نهادهاي آموزشي مـديريت مشـارکتي فرآينـدي اسـت کـه بـه الگوي مديريت مشارکتي در نهادهاي آموزشي به کارکنان موجــب آن کارکنــان نقــش مســقيمي را در (اعم از برنامه ريزان ، مـديران ، مدرسـان و اسـاتيد) کمـک هدف گذاري ، تصميم گيـري ، حـل مسـائل ومـي کنـد تـا سـه دسـته از نيازهـاي اساسـي شـان يعنـي مشـکلات و ايجــاد تغييــرات ســازماني ايفــا خودمختاري ، مقصود و هدف از کار و ارتباط ميان فـردي مي کنند.