ملخص الجهاز:
"به دانشآموزان داده شود- اطلاعاتی که اگر فرد به رشته تخصصی مربوطه نرود، بسیاری از این اطلاعات در زندگی عادیش کاربردی ندارد-، یعنی آیا نمیتوان با تمرکز دورهی آموزش عمومی بر آموزشهای مورد نیاز برای زندگی عمومی افراد، چند سال از زمان آموزش عمومی کاست؟ ثمره اینکه بازی در میدان رقیب انجام میشود این است که نهایت همت طراحان سند این است که صرفا در دوره 12 ساله بیاندیشند که آیا ترتیب آن 5+3+4 باشد یا 6+3+3 ؛ اما چرا نمیشود غیر از 12 سال باشد؟ بگذریم که در همین تغییر نحوه چینش (که از آن با عنوان «اصلاح ساختار دورههای آموزشی» یاد شده – راهکار 1/22) چقدر میتوان مناقشه کرد؛ تحقیقات روی بیش از صد نظام آموزشی در کشورهای جهان نشان داده که ارتباط معنیداری بین «نحوه چینش دوره آموزشی» و «کارآمدی نظام آموزشی» وجود ندارد؛ اما تغییر مدل چینش این نظام، که هزینههای مادی و معنوی فراوانی را بر نظام تحمیل میکند، -چون در کشورهای غربی نظیر دارد- تصویب میشود، اما بحث از کاستن سنوات – چون خلاف عرف نظامهای مدرن است- هیچ میدانی برای بحث نمییابد.
مثلا اگر کسی مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در باب اهداف نظام تعلیم و تربیت را بررسی کند، متوجه میشود که از مجموعه این اهداف، 53% اهدافی است که فقط در درس دینی، یعنی تنها در حدود 9 درصد زمان حضور دانشآموز در مدرسه (حدود سه ساعت از حدود 32 ساعت در هفته) برنامهای برای تحقق آن وجود دارد؛ و البته این درس در تحقق 35% از بقیه اهداف نیز باید مشارکت داشته باشد؛ و آیا این یک ضعف جدی در برنامهریزی نیست؟ در همین سند تحول نیز در قسمت اهداف، نکات خوبی بیان شده، اما راهکارها چند درصد آن اهداف را واقعا پوشش میدهد؟ و اصلا نسبت راهکارها از این جهت در مقایسه با هم چگونه است؟ حتی اگر دغدغههای مستقیما دینی خود را هم کنار بگذاریم و فقط بر اساس نیازهای روز بحث کنیم، میتوان نشان داد که این سند باز هم از نیازهای واقعی ما دور است."