ملخص الجهاز:
در نامه ٔ بعدی نیز همان طورکه مشاهده میشود، مقدمه ومطلع نامه با بیان بری بودن ساحت مخاطب از التباس حق با باطل ویا کتمان آن ونیز تجلیل از مقام شامخ علمی او آغاز میشود و سپس با عبارت » اءمرتنی « ودعای » اءعزک الله « به عنوان تخلص ، وارد موضوع اصلی میشود و بدین سان شرف الدین در قالب چنین تمهیدات ومقدماتی که همواره از اغراق به دور هستند وبر 4 حقیقت مبتنی، مخاطب خود را آماد ه ٔ پذیرش مطالب بعدی میسازد .
بنابراین کیست که از خواندن این عبارات به وجد نیاید وآسودگی وانبساط ولذتی عالی از موسیقی به او دست ندهد؟ ج ( رد العجز علی الصدر یکی دیگر از آرایه های ادبی که باعث موسیقی لفظی در این نامه ها شده است صنعت رد العجز علی الصدریا بازگرداندن پایان سخن به آغاز آن است وآن در نثر این گونه است که یکی از دو لفظ مکرر یا متجانس یا شبیه به متجانس از راه اشتقاق یاشبه اشتقاق در آغاز جمله قرار گیرد، سپس درپایان همان جمله نیز تکرار شود، عبارات ذیل انعکاس دهنده این صنعت است : فسطر٢وا به اءساطیره٢م ) المراجعه ٨٦، ص ٣٧٠( ٕا ذا اءلم بسیده النساء من الدهرÕ لمم ، )المراجعه ٦٨، ص ٣١١( فلا یلحقه ٢ بعدها لا̃حق )همان ، ص ٣١٠( این پدیده بدیعی که با تکراریک جزء یا یک عبارت وبرگشت مجدد به آن به وجود میآید، یکی دیگر از اقسام اصل تقویت در هنر است )غریب ، ص ٣٥( که علاوه بر آهنگین نمودن عبارات ، سبب ایجاد نقطه ٔ تمرکزیا کانون زیبایی میشود، زیرا این گونه تکرار باعث برجسته شدن یک جزء از اجزای دیگر میشود.