Abstract:
اختلاف بر سر جانشینی حضرت محمد(ص) سرآغاز تفرقی شد که با قتل عثمان و جنگهای داخلی ایام حکومت علی(ع) به اوج خود رسید. بر این اساس، مسئلۀ پژوهش عبارت است از: شناسایی جریانهای فکری سیاسی نزد مسلمانان و در طول تاریخ اسلام که دربارۀ حاکم نظریهپردازی کردهاند. سؤالهای پژوهش از این قرارند: 1. ازلحاظ متنی، اندیشۀ مسلمانان درمورد خلافت چه جریانهای را شامل شد؟ 2. با توجه به شرایط سیاسی- اجتماعی (زمینههای بیرونی)، اندیشۀ سیاسی در جهان اسلام چه دورههایی را پشتسر گذاشت؟ فرضیۀ پژوهش نیز به این شرح است: با توجه به رویکرد تاریخی- تحلیلی و با استفاده از متدولوژی اسکینر، اندیشۀ سیاسی مسلمانان را میتوان به دو دورۀ کلی تقسیم کرد: دورۀ سنتی و دورۀ مدرن. ازلحاظ متنی، دورۀ سنتی شامل سه جریان مهم خوارج، شیعه و اهل سنت است؛ ازمنظر زمینهای، چهار مرحله قابل شناسایی است: منازعات کلامی، تکوین مکاتب فقهی- کلامی، تثبیت مکاتب فقهی- کلامی و مرحلۀ پساعباسی. در پژوهش حاضر، مصداق امام یا خلیفه نزد هر فرقه شناسایی و سپس وظایف امام و مفاهیم مرتبط با آن بیان شده است.
Machine summary:
"آنچه در این مرحله شایسـ تۀ توجـه است ، برآمدن دو اندیشۀ جدید در عرصۀ تفکر سیاسی جامعۀ اسلامی است : نخسـت ، اندیشـ ۀ اشعری که در ربع چهارم دورة تکوین بـه وجـود آمـد و در ایـن عصـر بـا اقبـال اندیشـمندان بزرگی مواجه شد و مورد قبول حاکمیت نیز قرار گرفت ؛ دوم ، اندیشۀ شـیع ۀ اثنـیعشـری کـه به مرور و در بستر تاریخی به مبانی فکری ثابتی دسـت یافـت و سـرانجام ، ماننـد دو گـرایش غالب شیعی : زیدی و اسماعیلی، در قرن دهم توانسـت قـدرت سیاسـی را ازآن خـود کنـد و برای خود جامعه ای امامیمذهب ایجاد کند که تا امروز تداوم داشته اسـت .
فـرض نخسـتین هـر نظریه پرداز امامی بر بنیاد وجود امامی مفترض الطاعه ، ولو غایب قرار داشت و در مرحلـ ۀ بعـد ، در غیاب این امام موضوعات مرتبط با وظایف ایشان مطرح بود؛ بنابراین موضع گیری منفی یـا مثبت دربرابر این وظایف ، گویای تطور اندیشۀ سیاسی شیعه پس از عصر غیبت ، ضمن التـزام به امر امامت واجب الاطاعه بود که عبارت اند از: امر به معروف و نهی از منکـر ، اقامـۀ حـدود ، جهاد، زکات و خمس و انفال ، نماز جمعه ، و اجتهاد و ولایت فقیه (لمبتون ، ١٣٧٤: ٣٩٣- ٤١٤؛ کاتب ، ١٣٨٥: بخش سوم ).
ابن خلدون یکی دیگر از نظریه پردازان در اندیشـۀ سیاسـی اهـل سـنت اسـت کـه بـیش از ابن تیمیه به مسئلۀ سیاسی و خلافت ، نگـاه فقهـی داشـت و ایـن بـه دلیـل شـرایطی سیاسـی - اجتماعی متفاوتی بود که این دو متفکر در آن قرار داشتند؛ هرچنـد فهـم اندیشـ ابـن خلـدون به آسانی اندیشۀ ابن تیمیه نیست ."