خلاصه ماشینی:
پس عرض میکنم اینجانب با جناب ایشان از روزی آشنا شدم که هر دو تازه پای در دشت جنون گذارده بودیم و به قول شاعر: ما و مجنون همسفر بودیم در دشت جنون او به منزلها رسید و ما هنوز آوارهایم البته این دشت جنون همان وادی حیرت است که امام صادق(ع) فزونی آن را مرتب طلب میکرد و با استغاثه میگفت: « یا دلیل المتحرین زدنی تحیراً » شاید آن روزها که قدرت تحلیل عقل مثل دیروز محدود اعلام شده بود این حیرتطلبیها خواستِ تعجبآوری به نظر میآمد ولی اکنون که نقّادی بس درخشان کانت با تکیه بر کارهای هیوم و لایب نیتز در کتاب بس عالمانۀ « نقد خرد پاک» توانِ منطق تحلیلگر عقل را بس ضعیف و ناتوان تشخیص داده است دیگر آن تحیر و حیرانی چنین تعجبی را پیش نمیآورد، چه منطق عاجز (به تصوير صفحه مراجعه شود) و نحیف عقل چون در برابر دید ژرف همین عقل قرار میگیرد از آنجا که در تحلیل این ژرفایی قدرتی ندارد پس به لکنت میافتد و این حیرت والا را با لفظ جنون تعبیر میکند، جنونی که در عظمت آن مولانا میگوید: آزمودم عقل دوراندیش را بعد ازین دیوانه خوانم خویش را باری از آن روز ورود به دشت جنون تا امروز اگر گذشت زمان را بخواهید باید به عرض برسانم که زمان طی شده برای آنانکه به منزلها رسیده و آنکه از قدم اول راجل و از پای افتاده است از یک مقوله نیستند بلکه از دو مقوله مجزا هستند چه برای بمنزل ها رسیده فاصله صفر است و فاصله وقتی صفر میشود که سرعت به سرعت نور رسد و پارامتر-------که رابطه بین زمانهای مختلف است صفر کند.