خلاصه ماشینی:
"در هنر معاصر ایران خیلی مواقع مشقها ارزشمند شدهاند، در حالی که تفاوت بنیادی میان این طراحیها با مشق خط وجود ندارد؛ به این دلیل ساده که اگر طراحی بازتاب تفکر باشد، در بطن خود حامل اندیشهای تغییرخواهانه است؛ مثل چاقنویسی کلهر.
این پروژه از نظر اجرایی و مدیریتی شاید آخرین پدیدة خلاقانة هنر تصویری ایران بود؛ چون صنیعالملک با قصد و جهان یک داستان جدی و حرفهای کلنجار میرود و یک داستان عربی را با قواعد عصر ناصری به دنیای معاصرش ربط میدهد و در کمال مهارت از پس این کار برمیآید، در حالی که اگر امروز هر یک از ما بخواهیم قصة رستم را با مقتضیات امروزینش بازنمایی کنیم، به اهتمام زیاد اثری مضحک و هجو میشود یا در بهترین شکلش اثری فکاهی از آن ارائه میدهیم، در صورتی که صنیعالملک چیزی میسازد برای روزگارش و بعدترها."