خلاصه ماشینی:
"برای کانت -که دفتر نقد عقل محض او با جملهی «هر معرفتی با تجربه آغاز میشود» گشوده میشد- تجربهی حسی و زمان نسبتی بیرونی با هم داشتند، هرچند ریختهشدن دادههای حسی در قالب ساختاری زمان، قویا این تصور را ایجاد میکرد که زمان، بخشی ذاتی از روند خود تجربه است.
اما چگونه دیلتای از نسبت بین زمان و تجربه درمیگذرد و به نسبت بین تاریخ و تفکر میرسد؟ بهزعم گادامر گام اصلی پیریزی بنیان معرفتشناختی علوم انسانی توسط دیلتای، آنجاست که وی میخواهد از انسجام ساختار تجربهی فردی به انسجام تاریخی که اساسا توسط فرد تجربه نمیشود، برسد.
اگر بنیان علوم انسانی را چنانکه دیلتای کرد، بر زندگی قرار دهیم، چنین نهادهایی را چگونه میتوان بر حسب شناخت خود منبعث از تجربهی زندگی درک کرد؟ دیلتای به این پرسش با توسل به مفهوم هگلی روح عینی (Objective Spirit) پاسخ میدهد که هگل آن را بهمثابه زمینهای متشکل از نهادها، ارزشها و غایاتی میدانست که زندگی فردی در آن زمینه صورت میبندد."