چکیده:
از الگوهایی که میتوان از آن بهصورت کاربردی برای بررسی محیط رقابتی، تعیین جذابیت وسودآوری صنعت استفاده نمود، مدل معروف و قدرتمند پنج نیروی رقابتی پورتر میباشد. در این مقالهجذابیت صنعت الیروبی در ایران بر مبنای این مدل مورد سنجش و تحلیل قرار میگیرد. مسئله و پرسشاصلی در این تحقیق عبارتاست از اینکه آیا سرمایهگذاری در صنعت الیروبی در ایران، سودآور است؟تحقیق متضمن سواالت و فرضیاتی در چارچوب تشخیص نقش متغیرها و محرکهای مربوطه وهمچنین شناسایی عامل اصلی تهدید در صنعت و هر نیرو است. نتایج آزمون فرضیات و سواالت تحقیق،نشانگر این است که از نیروهای رقابتی، تامینکنندگان عامل اصلی تهدید صنعت و از قدرت نسبتا زیادی برخوردار بوده و دارای اهمیت و تاثیرگذاری تقریبا بیشتری نسبت به دیگر نیروها بر کاهشجذابیت صنعت الیروبی در ایران میباشند، هرچند رقابت میان شرکتهای موجود نیز درحال افزایش است و تهدید محسوب میگردد. همچنین تهدید ناشی از تازه واردین و محصوالت جایگزین کم وخریداران نیز از قدرت پایینی برخوردار میباشند که هرسه نیرو از عوامل فرصتساز صنعت تلقی میگردند. باتوجه به مطلوب بودن سه نیرو از پنج نیرو و همچنین نتایج تحلیل آماری، صنعت الیروبی درایران جذاب و سرمایهگذاری در آن سودآور است.. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت وروش، توصیفی- پیمایشیاست. جامعة آماری تحقیق را 671 نفر از افراد خبره تشکیل دادهاند که از اینمیان تعداد 121 نفر از طریق روش نمونهگیری " تصادفی طبقهبندی شده" بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة بستة"محقق ساخته"استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
سنجشوتحلیلجذابیتصنعتالیروبیدرایران ***1 محمدرضاحمیدیزاده*،حسنفارسیجانی**،پرویزمقدس چکیده از الگوهایی که میتوان از آن بهصورت کاربردی برای بررسی محیط رقابتی، تعیین جذابیت وسودآوری صنعت استفاده نمود، مدل معروف و قدرتمند پنج نیروی رقابتی پورتر میباشد.
نتایج آزمون فرضیات و سؤاالت تحقیق،نشانگر این است که از نیروهای رقابتی، تأمینکنندگان عامل اصلی تهدید صنعت و از قدرت نسبتا زیادی برخوردار بوده و دارای اهمیت و تأثیرگذاری تقریبا بیشتری نسبت به دیگر نیروها بر کاهشجذابیت صنعت الیروبی در ایران میباشند، هرچند رقابت میان شرکتهای موجود نیز درحال افزایش است و تهدید محسوب میگردد.
لذا ضروریاست که کارآفرینان و تصمیمگیران بازاریابی که بهدنبال فرصتی برای ورود به بازارهای درحال رشد الیروبی و یا افزایش سهم خود در این بازارند، ضمن هدایت مدیران شرکتهای خود به سمت اقدامات استراتژیک، توجه بیشتری به جذابیت و شرایط رقابتی حاکم بر این صنعت برای درک هرچه بهتر ساختار آن بهعنوان یکی از مهمترین بخشهای تجزیه و تحلیل محیط خارجی معطوف نمایند تا بدینوسیله وضعیت خود را در مقایسه با رقبای داخلی و خارجی بهبود بخشیده و در زمینة بازاریابی با بهبود وضعیت، تهدید رقبا و دیگر عوامل موجود در ساختار رقابتی صنعت را به فرصت تبدیل نمایند و از مزیتها و فرصتهای موجود نهایت استفاده را ببرند.
باتوجه به نتایج تحلیل واریانس یکطرفه و جدول 0، محرک" تعداد کارفرمایان " عامل اصلی تهدید است و دارای اهمیت و تأثیر بیشتری نسبت به دیگر محرکهای متغیر" قدرت چانهزنی خریداران " در صنعت الیروبی میباشد.