چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، ارائه طبقه بندی مفهومی جدید و جامع معطوف به ماموریت مربی در تربیت دینی است. برای این منظور به بررسی اجمالی و نقد رویکردهای برگرفته از مبانی تعلیم و تربیت اسلامی که در فضای معرفتی متفکران داخلی و به صورت دسته بندی تنظیم شده اند، پرداخته شد. برای دست یابی به این هدف، از روش پژوهش تحلیلی- نظری بهره گرفته شد. نظر به نتایج حاصل از این پژوهش، در طبقه بندی جدید، دو رویکرد کلان وظیفه گرا و نتیجه گرا مورد نظر قرار گرفت. سرانجام، با تبیین تطابق و سازواری مبانی دیدگاه وظیفه گرا (در مقابل رویکرد نتیجه گرا) با نگرش اسلامی، این رویکرد به عنوان موضعی مقبول برای مربی در تربیت دینی معرفی شد. بر اساس این دیدگاه ، مبنا انجام وظیفه بر طبق اصول از سوی مربی، در مسیر تربیت است و عدم دست یابی به نتایج مطلوب به عنوان ناکارآمدی کوشش های تربیتی مربی در نظر گرفته نمی شود.
خلاصه ماشینی:
جدول ٣: تحليل کلي طبقه بندي سوم از رويکردهاي تربيت ديني ويژگي عناصر اساسي هدف نقش مربي محور آموزش تحقق توحيد در فطرت گرا شکوفايي فطرت کمک به تحقق بيدارسازي و انديشه و عمل انسانها توحيدي شکوفايي فطرت شکوفايي فطرت و پرورش انسان مهتدي شکوفايي و محقق کمک به تحقق کمال در تاکيد بر کمالات کمال گرا ساختن کمالات بالقوه متربي از طريق رعايت اوامر و نواهي دين بالقوه انساني امر و نهي تعقل به عنوان عقل گرا مبناي رفتار و عقلاني ساختن کسب ارائه قول احسن رشد عقلانيت قضاوت هاي ايمان و معرفت ديني آدمي جايگاه ايمان در کسب ايمان از طريق برانگيختن تفکر و کمک به ارتقاء ايمان ايمان گرا معارف ديني قوه تعقل و تفکر تعقل توجه به ايجاد ايجاد فرصت هاي تجربه اعمال باطني و معنويت گرا تجربه فرصت هاي تجربه ديني و معنوي معنوي دين ديني تحقق رشد و کمال همراه سازي جمع گرايي تاکيد بر آموزش توأم عقل و عرفان تربيت ديني به وسيله صلابت عقلي با عقل و عرفان عقلاني و عاطفي عقل و عشق حلاوت ذوقي زيبا جلوه دادن دين در توجه به زيبايي شناسي همه ابعاد و برانگيختن توجه به جنبه هاي زيبايي گرايي هنر در تمام مراتب تعليم و عواطف و احساسات زيبايي شناختي دين تربيت ديني ديني طبقه بندي چهارم بهشتي (١٣٨٢) با بررسي و نقد سه فرض محتمل در باب امکان يا عدم امکان و نيز حـدود کـاربرد عقلانيت در تربيت اسلامي ، به طور ضمني ، گونه ديگري از طبقه بندي انواع رويکردهـاي تربيـت دينـي را مطرح کرده است که بر محور عقلانيت و بر پايه سه فـرض اصـلي «عقلانيـت مطلـق »، «عقلانيـت معطـل » و «عقلانيت معتدل» مبتني است .