چکیده:
ﺑﺨﺶ ﻋﻈﻴﻤﻲ از واﺣﺪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪی و ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻛﺸﻮر را ﺑﻨﮕـﺎهﻫـﺎی ﻛﻮﭼـﻚ و ﻣﺘﻮﺳـﻂ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲدﻫﻨﺪ، اﻣﺎ اﻳﻦ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﻲ در ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺗﻮﺳﻌﻪی ﺻﺎدرات اﻳﻔﺎ ﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪی ﺻﺎدرات ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﻮﺗﻮر ﻣﺤﺮﻛﻪی اﻗﺘﺼﺎد از ﻳﻚ ﺳـﻮ و ﭘـﺎﻳﻴﻦ ﺑ ـﻮدن ﺳ ـﻬﻢ ﺻ ـﺎدرات ﺑﻨﮕ ـﺎهﻫ ـﺎی ﻛﻮﭼ ـﻚ و ﻣﺘﻮﺳ ـﻂ ﻛﺸ ـﻮر، ﻫ ـﺪف اﻳ ـﻦ ﭘ ـﮋوﻫﺶ ﺗﺒﻴ ـﻴﻦ ـ ــ ــ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ﺧﻂﻣﺸﻲﮔﺬاری ﺗﻮﺳﻌﻪی ﺻﺎدرات ﺑﺮای اﻳـﻦ ﮔـﺮوه از ﺑﻨﮕـﺎهﻫـﺎ اﺳـﺖ. روش ﻣـﻮرد اﺳـﺘﻔﺎده در ﭘﮋوﻫﺶ، ﮔﺮاﻧﺪد ﺗﺌﻮری )ﻧﻈﺮﻳﻪی دادهﺑﻨﻴﺎد( اﺳﺖ. ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ ﻃﻲ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻋﻤﻴﻖ ﺑﺎ 32 ﻧﻔﺮ از ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪی ﺗﺠﺎرت اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ در ﺳـﻪ ﻣﺮﺣﻠـﻪ ﻛﺪﮔﺬاری ﺑﺎز، ﻛﺪﮔﺬاری اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ و ﻛﺪﮔـﺬاری ﻣﺤـﻮری، ﻧﺸـﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ در ﺧـﻂﻣﺸـﻲﮔـﺬاری ﺗﻮﺳﻌﻪی ﺻﺎدرات SMEﻫﺎ، "ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزی و ارﺗﻘﺎی ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﻲ ﺑﻨﮕـﺎهﻫـﺎ" ﺑـﻪﻋﻨـﻮان راﻫﺒﺮد اﺻﻠﻲ، "اﻳﺠﺎد ﺑﺴﺘﺮﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﺳﻌﻪی ﺻـﺎدرات" ﺑـﻪﻋﻨـﻮان ﻋﺎﻣـﻞ زﻣﻴﻨـﻪﺳـﺎز ﻣﺤﻴﻄــﻲ، "اﻳﺠــﺎد اﻧﮕﻴــﺰه ﺑــﺮای ﺷــﺮوع و ﺗــﺪاوم ﺻــﺎدرات" و "ﺗﻮﺳــﻌﻪی زﻳﺮﺳــﺎﺧﺖﻫــﺎی ﺗﺴﻬﻴﻞﻛﻨﻨﺪهی ﺻﺎدرات" ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺪاﺧﻠﻪﮔﺮ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاران ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
خلاصه ماشینی:
ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫﺎ در ﺳـﻪ ﻣﺮﺣﻠـﻪ ﻛﺪﮔﺬاري ﺑﺎز، ﻛﺪﮔﺬاري اﻧﺘﺨﺎﺑﻲ و ﻛﺪﮔـﺬاري ﻣﺤـﻮري، ﻧﺸـﺎن ﻣـﻲدﻫـﺪ در ﺧـﻂﻣﺸـﻲﮔـﺬاري ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻﺎدرات SMEﻫﺎ، "ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزي و ارﺗﻘﺎي ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎي ﺻﺎدراﺗﻲ ﺑﻨﮕـﺎهﻫـﺎ" ﺑـﻪﻋﻨـﻮان راﻫﺒﺮد اﺻﻠﻲ، "اﻳﺠﺎد ﺑﺴﺘﺮﻫﺎي ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻـﺎدرات" ﺑـﻪﻋﻨـﻮان ﻋﺎﻣـﻞ زﻣﻴﻨـﻪﺳـﺎز ﻣﺤﻴﻄــﻲ، "اﻳﺠــﺎد اﻧﮕﻴــﺰه ﺑــﺮاي ﺷــﺮوع و ﺗــﺪاوم ﺻــﺎدرات" و "ﺗﻮﺳــﻌﻪي زﻳﺮﺳــﺎﺧﺖﻫــﺎي ﺗﺴﻬﻴﻞﻛﻨﻨﺪهي ﺻﺎدرات" ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺪاﺧﻠﻪﮔﺮ، ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﺳﻴﺎﺳﺖﮔﺬاران ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي ﺻﺎدراﺗﻲ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺎ وﺟﻮد ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞﻫﺎي زﻳﺎدي ﻛﻪ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﺮاي ﺗﻮﺳـﻌﻪي ﺻـﺎدرات دارﻧـﺪ، اﻣـﺎ ﻣﻮاﻧﻊ و ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎي زﻳﺎدي ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ، رﺷﺪ و رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﻳﺮي اﻳﻦ ﺑﻨﮕﺎهﻫـﺎ و درﻧﺘﻴﺠـﻪ دﺳﺖﻳﺎﺑﻲ آﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺳﻬﻢ ﺑﺎزار ﻣﻨﺎﺳﺐ را ﻛﺎﻫﺶ دﻫﺪ.
ﺑـﺮاي ﻧﻤﻮﻧـﻪ، در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪاي ﻛﻪ درﺑﺎرهي ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻﺎدرات ﺑﻨﮕـﺎهﻫـﺎي ﻛﻮﭼـﻚ و ﻣﺘﻮﺳـﻂ در ﻛﺸـﻮرﻫﺎي OECDاﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳـﺖ، ﻛﻤﺒـﻮد ﺳـﺮﻣﺎﻳﻪ ﺑـﺮاي ﺗـﺄﻣﻴﻦ ﻣـﺎﻟﻲ ﺻـﺎدرات، ﻣﺸـﻜﻞ ﺗﺸـﺨﻴﺺ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎي ﺗﺠﺎري در ﺑﺎزارﻫﺎي ﺧﺎرﺟﻲ، اﻃﻼﻋﺎت ﻣﺤﺪود درﺑﺎرهي ﺑﺎزارﻫﺎي ﺧﺎرﺟﻲ، ﻧﺎﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﺧﺎرﺟﻲ و ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻧﺎﻛﺎﻓﻲ ﻳﺎ آﻣﻮزشﻧﺪﻳﺪه ﺑﺮاي ﺻﺎدرات، از ﻣﻬـﻢﺗـﺮﻳﻦ ﻣﻮاﻧـﻊ ﺻﺎدرات ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﺷـﺪه اﺳـﺖ ) ,Lloyd-Reason and Mughan 8002(.
(Corbinﺑﺴﺘﺮﺳﺎزي ﺑﺮاي ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻﺎدرات SMEﻫﺎ" و ﺷﺶ ﻣﻘﻮﻟﻪي ﻓﺮﻋـﻲ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺷﺮاﻳﻂ ﻣﺤﻴﻄﻲ اﺛﺮﮔﺬار ﺑﺮ راﻫﺒﺮدﻫﺎي اﻳﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺗﺸـﺨﻴﺺ داده ﺷـﺪه اﺳـﺖ ﻛـﻪ در ﺟﺪول ﺷﻤﺎرهي 3 آﻣﺪه اﺳﺖ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻﺎدرات ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﻛﻮﭼﻚ و ﻣﺘﻮﺳﻂ، در ﻣﺮﺣﻠﻪي اول ﻣﺴﺘﻠﺰم وﺟﻮد ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎي ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ و ﺑﺮﺧﻮردار از ﻣﻨﺎﺑﻊ و ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎي ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي ﺻـﺎدرات اﺳـﺖ.
از اﻳﻦ رو، ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزي و ارﺗﻘﺎي ﻗﺎﺑﻠﻴﺖﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ SMEﻫﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪﻋﻨﻮان ﻣﺤﻮر اﺻﻠﻲ در ﺧﻂﻣﺸﻲﮔﺬاري ﺗﻮﺳﻌﻪي ﺻﺎدرات SMEﻫﺎ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﻴﺮد.
Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Third Edition, Los Angeles: Sage Publications.