چکیده:
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط سبکهای رهبری مربیان با رضایتمندی جودوکاران نخبه ایران بود که با روش تحقیق توصیفی – همبستگی و بهصورت میدانی به اجرا درآمد. جامعه آماری تحقیق کلیه جودوکاران لیگ برتر (162 نفر) بودند. در این تحقیق نمونه آماری براساس جدول حجم نمونهگیری مورگان 125 جودوکار در نظر گرفته شد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای اطلاعات فردی، مقیاس رهبری در ورزش (95/0 = α) و پرسشنامه رضایتمندی ورزشکاران (94/0 = α) استفاده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمار توصیفی و در راستای تعیین ارتباط از رگرسیون چندمتغیره استفاده شد.تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که بین سبکهای رهبری مربیان و رضایتمندی بازیکنان رابطه معناداری (05/0 P<) وجود دارد. همچنین یافتههای تحقیق رابطه مثبت و معنی داری را بین سبک رهبری دموکراتیک با رضایتمندی بازیکنان نشان داد (05/0 ). ولی بین سبکهای رهبری و حمایت اجتماعی، آموزش و تمرین، بازخورد مثبت و استبدادی با رضایتمندی بازیکنان ارتباط معناداری مشاهده نشد (05/0P<). بهطور کلی سبکهای رهبری مربیان عاملی مهم و پیشبینیکننده در رضایتمندی ورزشکاران است. ازاینرو میتوان گفت مربیان میتوانند نقش مهمی در شکلدهی رضایتمندی در ورزشکاران داشته باشند.
The aim of this study was to determine the relationship between leadership styles of coaches and satisfaction of Iranian elite judo players which was carried out by a descriptive – correlation field method. The statistical population of this study consisted of all 162 judo players of premier league in Iran. Statistical sample consisted of 125 judo players based on Morgan sample size table. In order to collect data، demographic questionnaire، Leadership Scale for Sport (α=0. 95) and athletes'' satisfaction questionnaire (α=0. 94) were used. Descriptive methods were used to analyze the data and in order to determine the relationship، a multivariate regression was used. Data analysis showed a significant relationship between the leadership styles of coaches and the players'' satisfaction (P<0. 05). Also، the findings showed a significant positive relationship between democratic leadership style and the athletes'' satisfaction (P<0. 05). But، there was no significant relationship between leadership styles of social support، training and instruction positive feedback and authoritarian on the one hand and the satisfaction of the players on the other hand (P˂0. 05). Generally، leadership styles of coaches were important predictors of athletes'' satisfaction. Hence، it can be stated that coaches can play an important role in forming the athletes'' satisfaction.
خلاصه ماشینی:
خوران و همکاران (١٣٨٧) در تحققی به بررسی ارتباط بین رفتارهای مختلف رهبری مربی از دیدگاه ورزشکار و سطح رضایتمندی ورزشکاران دانشگاه تهران شرکت کننده در نهمین المپیاد ورزشی کشور پرداختند و ارتباط مثبتی را بین رفتارهای رهبری درک شده توسط ورزشکار (تمرین و آموزش ، رفتار دموکراتیک ، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت ) با رضایت ورزشکاران گزارش کردند، ولی بین رفتارهای استبدادی رهبر و کلیة شاخص های رضایتمندی رابطة معناداری مشاهده نشد (٣).
جدول ١ – رگرسیون چندمتغیری به منظور پیش بینی رضایتمندی جودوکاران از طریق سبکهای رهبری مربیان مقدار سطح منبع تغییرات مجموع مجذورات درجة آزادی میانگین مجذورات F معنی داری رگرسیون 601/965 5 120/393 0/001 10/092 باقی مانده 1336/171 112 11/930 باتوجه به جدول ٢ و ضرایب رگرسیون چندمتغیری با روش ورود همزمان و همچنین ضرایب رگرسیون به دست آمده ، می توان گفت که ارتباط مثبت معناداری بین سبک رهبری دموکراتیک با رضایتمندی جودوکاران وجود دارد (٠/٠٥ &gt;P).
نتایج نشان داد که بین سبک های رهبری مربیان و رضایتمندی جودوکاران رابطة مثبت و معناداری وجود دارد (٠/٠٥ &gt;P).
این نتیجه با نتایج تحقیقات خوران و همکاران (١٣٨٧)، شی (٢٠٠٤)، ریمر و چلادوری (١٩٩٧)، نوروزی سیدحسینی و همکاران (١٣٩٠)، اییپن مورتی (٢٠٠٦)، چیافن (٢٠٠٦)، آیس و همکاران (٢٠٠٦)، چن (٢٠٠٧)، کوتزورت و کنروی (٢٠٠٩)، کارمان و همکاران (٢٠٠٩)، فارنتی (٢٠٠٨)، خلج و همکاران (٢٠١١) و نظرالدین و همکاران (٢٠٠٩) که بین سبک های رهبری مربیان و رضایتمندی بازیکنان رابطة مثبت و معناداری را گزارش کردند، همخوانی دارد.