چکیده:
از جمله موضوع هایی که امروزه در محافل آموزش عـالی جهـان بـه آن پرداختـه مـیشـود، مساله بین المللی کردن آموزش عالی و فراهم کردن زمینه مناسب جهت جذب دانشجویان خارجی میباشد. این مهم مستلزم متغیرهای گوناگونی ازجمله پذیرش کثرت گرایی فرهنگی در محیط های دانشگاهی و توجه کافی به تجربه بین فرهنگی و توسعه مراودات بین المللی میباشد. بـا ایـن حـال مطالعه ی برنامه های درسی آموزش عالی ایران موید این حقیقت است که نظام آموزش عـالی ایـران فاقد الگو و راهکار مناسب در زمینه برنامه درسی چند فرهنگی، شناسایی سایر فرهنگ هـا و تجربـه بین فرهنگی میباشد. این مساله در قالب موانع فرهنگی چالش هایی را در برابر بـین المللـی کـردن برنامه ی درسی آموزش عالی ایران ایجاد نموده است . در این پـژوهش بـا اسـتفاده از روش پـژوهش کیفی از نوع تحلیل تطبیقی، به بررسی و واکاوی رهیافت های شناسایی شده برنامه میـان رشـته ای اقدام شده است . براساس یافته های پژوهش ، مطالعات بین رشته ای ضمن ارائـه دیـدگاه هـای جـامع قادرند به مطالعات متخصصـان درحـوزه برنامـه درسـی چنـد فرهنگـی انسـجامی خـاص داده و در مواجهه با موانع فرهنگی بین المللی کردن برنامه های درسی در آموزش عالی نقـش مـوثری را ایفـا نماید.
خلاصه ماشینی:
گونه شناسی رهیافت های میان رشته ای و دلالت های آن در طراحی 1 برنامه درسی چند فرهنگی در آموزش عالی 2* علیرضا عراقیه تاریخ دریافت : ١٣٩١/٤/١٧ تاریخ پذیرش : ١٣٩١/١٢/٢ چکیده از جمله موضوع هایی که امروزه در محافل آموزش عـالی جهـان بـه آن پرداختـه مـیشـود، مسأله بین المللی کردن آموزش عالی و فراهم کردن زمینه مناسب جهت جذب دانشجویان خارجی میباشد.
پژوهشی با عنوان "بین المللی کردن برنامـه هـای درسـی در نظـام آموزش عالی" با اشاره به موانع فرهنگی، موانع انسانی و موانع سیاسـی؛ آنهـا را از جملـه مشـکلات بین المللی کردن برنامه های درسی برشمرده است (٢٠٠٧ Fathi vajargah).
برگزار گردید بر موارد ذیل تاکید نموده است : 2 ١- ضرورت بسط و توسعه مفهوم تعلیم و تربیت چند فرهنگی 1-University of Massachusetts 2- Multicultural education ٢- آگاهی از روش های سازمان دادن و طراحی برنامه درسی چند فرهنگی ٣- کاوش انواع رویکردها برای طراحی و پیریزی فعالیت های یادگیری چند فرهنگی ٤- آشنایی وسیع با انواع منابع در برنامه درسی چند فرهنگی ٥- کاربرد انواع رویکردهای چند فرهنگی در تدریس ٦- توسعه برنامه درسی چند فرهنگی که میتواند در محیط های واقعی آموزش مورد استفاده قرار گیرد.
انواع رهیافت های میان رشته ای بر این اساس در این مقاله اشکال شناسایی شده شش نوع برنامه ریزی تلفیقی ارائه شده و دیدگاه مناسب جهت برنامه درسی چند فرهنگی در آموزش عالی نیز مورد اشاره قرار گرفته است .