چکیده:
ﻫﺪف: ﻫﺪف از ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای راﻫﺒﺮدﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ در راﺑﻄﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺑﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ ﺑﻮد. روش: روش ﭘﮋوﻫﺶ از ﻧﻮع ﭘﺲ روﻳﺪادی و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻠﻴﻪ داﻧﺶآﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ اول دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﺷﻬﺮ ﺷﻴﺮاز ﺑﻮد ﻛﻪ از ﻣﻴﺎن آنﻫﺎ ﺑﻪ روش ﺧﻮﺷﻪای ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﭼﻨﺪﻣﺮﺣﻠﻪای 015 داﻧﺶآﻣﻮز )152 ﭘﺴﺮ و 952 دﺧﺘﺮ( اﻧﺘﺨـﺎب ﺷﺪ. آزﻣﻮدﻧﻲﻫﺎ ﺑﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﺔ ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺗﻮﻣﺎس)3002( ﺷﺎﻣﻞ ﺷﺶ ﺑﻌﺪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑﺎورﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﭘﻨﺘﺮﻳﭻ و دﻳﮕﺮوت )1991( دارای ﺳﻪ ﺑﻌﺪ ﭘﺎﺳﺦ دادﻧﺪ. ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش آﻟﻔﺎی ﻛﺮوﻧﺒﺎخ و رواﻳﻲ آنﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روشﻫﺎی ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻋﺎﻣﻠﻲ و ﺿﺮﻳﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻴﻦ اﺑﻌﺎد و ﻧﻤﺮه ﻛﻞ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪ. دادهﻫﺎ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭼﻨﺪﮔﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺷﻴﻮه ﻣﺘﻮاﻟﻲ ﻫﻤﺰﻣﺎن و ﺑﺎ ﺑﻪﻛﺎرﮔﻴﺮی ﻣﺮاﺣﻞ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎدی ﺑﺎرون و ﻛﻨﻲ، ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ. ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ: ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ ﺣﺎﻛﻲازاﻳﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﻛﻨﻨﺪه ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﺳﺖ، ﻋﻼوهﺑﺮاﻳﻦ از ﻣﻴﺎن وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی، ﻋﺎﻣﻞﻫﺎی ﺗﻌﺎﻣﻼت درونﻛﻼﺳﻲ، ﺗﺸﻮﻳﻖ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻌﻠﻢ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺑﺮ ﺑﺎورﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﺗﺄﺛﻴﺮ داﺷﺘﻨﺪ. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی: از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺑﺎورﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای را ﺑﻴﻦ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ اﻳﻔﺎ ﻣﻲﻛﻨﺪ، ﻣﻲ ﺗﻮان ﺑﺎ ﺗﻘﻮﻳﺖ آن ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ را اﻓﺰاﻳﺶ داد.
خلاصه ماشینی:
"ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ روانﺷﻨﺎﺳﻲ ﻛﺎرﺑﺮدی، ﺳﺎل 6، ﺷﻤﺎره 3 )32(، ﭘﺎﻳﻴﺰ 1931، 85-34 85-34 ,2102 Journal of Applied Psychology, Vol. 6, No. 3 (23), Fall وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ: ﺑﺮرﺳﻲ ﻧﻘﺶ واﺳﻄﻪای ﺑﺎورﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ در داﻧﺶآﻣﻮزان 2 رﺿﺎﭼﺎﻟﻤﻪ1* و ﻣﺮﺗﻀﻲ ﻟﻄﻴﻔﻴﺎن درﻳﺎﻓﺖ ﻣﻘﺎﻟﻪ: 32/01/0931؛ درﻳﺎﻓﺖ ﻧﺴﺨﻪ ﻧﻬﺎﻳﻲ: 81/7/19؛ ﭘﺬﻳﺮش ﻣﻘﺎﻟﻪ: 52/7/19 E-mail: reza_chalmeh@yahoo.
ﻣﻴﺰان ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲﻛﻨﻨﺪﮔﻲ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﺮ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ t β R ²R ﻣﺘﻐﻴﺮ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ** 14/3 02/0 ﺗﻌﺎﻣﻞ درونﻛﻼﺳﻲ 52/1 70/0 ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻮزﻳﻊﺷﺪه *72/2 63/0 06/0 21/0 ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ** 89/2 41/0 ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻋﺎﻃﻔﻲ 97/1 90/0 اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ داﻧﺶآﻣﻮز ** 14/3 71/0 ﺗﺸﻮﻳﻖ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻌﻠﻢ * 10/0<P<0/05 **P ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول 2 ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﺗﻌﺎﻣﻞ درونﻛﻼﺳﻲ، ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﺗﺸﻮﻳﻖ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻌﻠﻢ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻋﺎﻃﻔﻲ ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ را دارﻧﺪ.
رﮔﺮﺳﻴﻮن ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ روی وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺤﻴﻂ ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺑﺎورﻫﺎی اﻧﮕﻴﺰﺷﻲ t β ²R R ﻣﺘﻐﻴﺮ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ ** 53/2 31/0 ﺗﻌﺎﻣﻞ درونﻛﻼﺳﻲ 59/0 050/0 ﻛﻨﺘﺮل ﺗﻮزﻳﻊﺷﺪه 95/1 080/0 ﻣﻄﺎﻟﺒﺎت ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ 09/0 640/0 ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻋﺎﻃﻔﻲ 96/0 330/0 اﻇﻬﺎرﻧﻈﺮ داﻧﺶآﻣﻮز 63/0 16/0 ** 79/2 41/0 ﺗﺸﻮﻳﻖ و ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻌﻠﻢ ** 38/2 21/0 ارزش ﺗﻜﻠﻴﻒ ** 29/2 31/0 اﻧﺘﻈﺎر ** 85/3 41/0- اﺿﻄﺮاب اﻣﺘﺤﺎن * ** 10/0<P<0/05 P ﺟﺪول 5 ﺑﻴﺎنﮔﺮ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭼﻬﺎرم ﺑﻮد."