چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی اثر واسطه ای ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان در رابطه بین ارزش های فرهنگی جامعه و گرایش های تفکر انتقادی دانشجویان بود. در این مطالعه از 681 دانشجو (425 دانشجوی مونث و 266 دانشجوی مذکر) که با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی چند مرحله ای از بین دانشجویان تمامی دانشکده های دانشگاه شیراز انتخاب شده بودند، استفاده شد. شرکت کنندگان نسخه کوتاه مقیاس فردگرایی و جمع گرایی افقی و عمودی، نسخه فرزندان ابزار تجدید نظر شده ی الگوهای ارتباطات خانواده، الگوهای ارتباطات استادان و ابزار گرایش های تفکر انتقادی کالیفرنیا را تکمیل کردند. نتایج تحلیل مسیر از اثر واسطه ای ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان به ویژه ابعاد خانواده حمایت کرد. این الگو که ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده و استادان در رابطه بین ارزش های فرهنگی جامعه و گرایش های تفکر انتقادی دانشجویان اثر واسطه ای دارد، در مورد هر گرایش متفاوت بود. در این مطالعه، این الگوها و دلالتهای آنها مورد بحث قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب، مطالعه حاضر به واسطه جهتگیریهای گفت و شنود و همنوایی خانواده و استادان رابطه بین ارزشهای فرهنگی حاکم بر جامعه و میزان رشد گرایشهای تفکر انتقادی دانشجویان را مورد بررسی قرار داده است.
به این ترتیب، در مجموع این یافتهها در مورد نقش واسطهای ابعاد الگوهای ارتباطات بیانگر آن هستند که در رابطه بین هر چهار ارزش فرهنگی مورد بررسی در تحقیق حاضر و اعتماد به نفس دانشجویان در تفکر انتقادی جهتگیری گفت و شنود خانواده و یا استادان نقش واسطهای دارد.
به این ترتیب، در مجموع این یافتهها در مورد نقش واسطهای ابعاد الگوهای ارتباطات حاکی از آن هستند که در رابطه بین ارزشهای فرهنگی جمعگرایی افقی و جمعگرایی عمودی جامعه و گرایش به حقیقتجویی دانشجویان جهتگیری همنوایی خانواده نقش واسطهای دارد.
به این ترتیب، در مجموع این یافتهها در مورد نقش واسطهای ابعاد الگوهای ارتباطات نشان میدهند که در رابطه بین ارزشهای فرهنگی جمعگرایی افقی، جمعگرایی عمودی و فردگرایی افقی جامعه و گرایش به تحلیلگری دانشجویان جهتگیریهای گفت و شنود و همنوایی خانواده نقش واسطهای دارند.
California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) manual 8.
Critical thinking, culture & personality: Predicting Latino’s academic success.
Cross-cultural perspectives on motivations of verbal communication: Review, critique, and a theoretical framework.
The effect of culture and self-construals on predispositions toward verbal communication.
A meta-analytical review of family communication patterns and their associations with information processing, behavioral and psychosocial outcomes.
Collectivism and individualism: A reconceptualization of a basic concept in cross-cultural psychology.
Cross-cultural studies of individualism and collectivism.
Individualism & collectivism.
Journal of Cross-Cultural Psychology, 29(2), 275-289.
Thinking styles across cultures: Their relationships with student learning.