چکیده:
مقاله حاضر با هدف شناسایی عوامل سازمانی موثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه اسلام و دانش روز مدیریت صورت گرفته است. در این راستا ضمن بررسی پیشینه نظری مرتبط با عوامل موثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه صاحبنظران علوم تربیتی، سعی شده است مقایسه تطبیقی این عوامل در دو دیدگاه به عمل آید. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی ـ تحلیلی و جامعه آماری شامل آیات قرآن کریم و کتب معتبر روایی و آثار متخصصان هر دو حوزه علوم تربیتی و معارف اسلامی است. یافتهها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیان روشن اهداف، دسترسی به منابع و اطلاعات، ساختار سازمانی، غنیسازی شغل، و ارزیابی عملکرد از جمله عوامل سازمانی موثر بر توانمندسازی معلمان در علوم تربیتی هستند؛ در حالیکه در اسلام علاوه بر عوامل فوق که مبانی آن با غرب متفاوت است، رعایت ضابطهمندی در تقسیم وظایف، توجه به انگیزه بالا در انجام مسولیتها و تقسیم کار براساس تعهد و تخصص افراد نیز، در زمره عوامل سازمانی به شمار میآیند.هدف از مطالعه حاضر توصیف تحلیل محتوای متن به روش استقرایی و قیاسی است. روش پژوهش حاضر تحلیلی ـ توصیفی است. در این مقاله ابتدا وجوه تمایز تحلیل محتوای کمی و کیفی، و سپس نقش استقراء و قیاس در تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این نوع تحلیل معرفی و خلق مضامین/ مقولات مهم در درون پیکرهای از محتواست. تحلیل محتوای کیفی عمدتا به شیوه استقرایی، یک توصیف غنی از متن به عنوان واقعیت اجتماعی ارائه میدهد. در تحلیل محتوای متون دینی ریشهها تحلیل میشود و امکان دستیابی به مفاهیم و گزارههای دینی به عنوان ابزاری برای تفکر دینی فراهم میشود. تحلیل ریشهها ماهیت ساختاری و استدلالی دارد و در بطن معانی که متن تولید میکند، نهفته است. در تحلیل محتوا برای دستیابی به نتایج مناسب علاوه بر متن، ویژگیهای منبع پیام و فرستنده پیام نیز در حد امکان تحلیل میشود. در این مقاله مراحل تحلیل محتوای کیفی مورد بحث قرار گرفته است. به متخصصانی که علاقمند به فعالیتهای پژوهشی بین رشتهای هستند (مانند مطالعاتی در حوزه روانشناسی و مدیریت آموزشی در تلفیق با معارف اسلامی) استفاده از این روش توصیه میشود.
خلاصه ماشینی:
"یافتهها و نتایج پژوهش حاکی از آن است که بیان روشن اهداف، دسترسی به منابع و اطلاعات، ساختار سازمانی، غنیسازی شغل، و ارزیابی عملکرد از جمله عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان در علوم تربیتی هستند؛ در حالیکه در اسلام علاوه بر عوامل فوق که مبانی آن با غرب متفاوت است، رعایت ضابطهمندی در تقسیم وظایف، توجه به انگیزه بالا در انجام مسؤلیتها و تقسیم کار براساس تعهد و تخصص افراد نیز، در زمره عوامل سازمانی به شمار میآیند.
بر پایه مسائل یاد شده میتوان عوامل مؤثر بر توانمندسازی معلمان را در جدولی مانند ذیل طبقهبندی نمود: عوامل موثر بر توانمندسازی بر اساس نظریهها و تحقیقات انجام شده بیان روشن اهداف توماس 1990، کویین و اسپریتزر1997، بلیس و بلیس 1997، کارت رایت 2002، باون و لاولر 1992، نوکلنین و روهوتی 2003، کانگر و کاننگو 1988، رمزدن1997، وتن و کمرون1998، کانگر 1986، کانتر و باندورا و هاکمن، راندولف1998، اسکات و ژافه 1991، فیشر،ماهاراگاما2007 ارزیابی عملکرد رابینز،رمزدن1997،توماس1995،فاکس1998 کانتر و باندورا و هاکمن، راندولف1998، اسکات و ژافه 1991، فیشر،ماهاراگاما2007 دستیابی به اطلاعات و منابع فاکس1998، فیشر، باندورا1983، اسپریتزر 1995، کانتر، وگت و مارل 1990، بلانچارد و زیگارمی 1985، وتن و کمرون1998، کانتر و باندورا و هاکمن، باون و لاولر 1992، کارت رایت 2002، رومن، ماهاراگاما2007 غنیسازی شغل کینلا، کانگر و کاننگو 1988، وتن و کمرون1998، کانترو باندورا و هاکمن، هیوژنسکی و باوس آنان، رمزدن1997، توماس1990، کانتر، باندورا، مالاک و کارزتو1996، بلانچارد و زیگارمی 1985، کوانزاک 2000، فیشر، ویلیام، کبریج و وایت آل، باون و لاولر 1992، رابینز و کرینووفردندال2002، کارت رایت 2002، رومن، دفت، دی و هنکین و دیومر2003، بلیس و بلیس 1997، ماهاراگاما2007، حیدری و عبدالهی 1388 ساختارسازمانی آلن راندولف1998، کویین واسپرتیزر1997، میلزوآنگسون2003، کانگروکاننگو1988، بلانچارد و همکاران1999، اسکات وژافه1991، گلن لاوراک2003، والاس واستورم2003، وگت و مارل 1990،کیفورد، مکلاگان و نل 1997، رابینزو کرینو و فردندال 3 4 ،بلانچارد و زیگارمی1985، رابینز و همکاران2002، اسپریتزر 1995، رومن، سویتلند و هوی2000 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به رابینز، 1387 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به رابینز، 1387 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- Robbins&Crino&Fredendall ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ- Robbins&Crino&Fredendall جدول 1ـ طبقهبندی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی روش پژوهش هدف اصلی در این تحقیق شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر توانمندسازی معلمان از دیدگاه اسلام و مقایسه تطبیقی آن از نظرعلوم تربیتی میباشد."