چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت ها ی فراشناختی
بر خودکارآمدی دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه است . روش تحقیق
نیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش عبارتند از کلیه ی
دانش آموزان دختر سال سوم متوسط ه ی رشته ی انسانی ناحی ه ی 1 شهر
1389 که تعداد کل آن ها 520 نفر است. با - همدان در سال تحصیلی 90
استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو کلاس به تعداد 70
نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند . ابزار اندازه گیری پرسشنام ه ی
استاندارد سنجش خودکارآمدی شرر و همکاران است . برای تجزیه و
t تحلیل داده ها از شاخص ها ی آمار توصیفی و آزمون آمار استنباطی
مستقل، تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک طرفه استفاده است .
یافته ها نشان داد که میزان تمرکز بر هدف، تعمق بر هدف، انگیزش
درونی، مهارت حل مساله و خودارزشیابی دان ش آموزانی که تحت
آموزش مهارت های فراشناختی قرار داشتند از دانش آموزانی که فاقد این
آموزش ها بودند، بیشتر است.
The main purpose of this study was to
determine the impact of metacognition skills
instruction on secondary school girl students’ selfefficacy.
A quasi experimental research method was
used. The statistical population (N= 520) comprised
all grade three secondary school girl students
studying Humanities in Hamedan city. Using a
cluster sampling method, two classes and 70 subjects
were selected as the study sample. The instrument
used for data collection was the Sherer self-efficacy
assesment scale. The validity of the questionnaire has
been reported as acceptable. The reliability of the
instrument computed through Cronbach’s alpha was
0.81. Data were analyzed using descriptive indices,
such as the frequency, mean, standard deviation, and
inferential tests such as the independent t-test,
analysis of covariance and one-way analysis of
variance. Findings show that goal centring, goal
penetration, internal motivation, problem solving
skills and self evalution of the students who recieved
metacognition instruction were greater than those of
students not receiving such instruction.