چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ی بین کیفیت زندگی کاری و مولفه های آن با استرس شغلی معلمان مدارس راهنمایی شهرستان خوی بود. روش: آزمودنی ها در این پژوهش 103 نفر بودند که با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه های کیفیت زندگی کاری (QWL)و استرس شغلی ولوف استفاده شد.تجریه و تحلیل داده ها از طریق ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج: یافته ها نشان داده که بین کیفیت زندگی کاری و همه مولفه های آن با استرس شغلی رابطه ی منفی معنی داری وجود دارد. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ترکیب سه مولفه ی کیفیت زندگی کاری (قانون گرایی در سازمان، فضای کلی زندگی و انسجام اجتماعی زندگی کاری) پیش بینی کننده ی معناداری برای استرس شغلی معلمان بود.-
خلاصه ماشینی:
رابطه بين كيفيت زندگي كاري و مؤلفههاي آن با استرس شغلي Relationship between the Quality of Work Life, its Components and Job Stress Robabeh Sharzavani Kharazmi University, Tehran Email: robabeh.
پژوهشی در باره کارگران نشان میدهد که منابع استرس شغلی به ترتیب زیر میباشد (روشخ، 1984): زمان نامناسب برای کامل کردن شغل برای رضایت فردی دیگر شرح وظایف شغلی یا سلسله مراتب کم نبود تصدیق یا پاداش جهت انجام کار خوب عدم توانایی یا کمبود فرصت برای بیان شکایات مسئولیتهای زیاد اما اختیارات یا قدرت تصمیمگیری کم عدم توانایی کار با سرپرستان، همکاران یا زیردستان به خاطر تفاوتهای اساسی در اهداف و ارزشها کمبود کنترل یا مباهات ورزیدن به فرآورده تمام شده ناامنی شغلی به دلیل فشارهایی از درون یا امکان تحویل گرفتن کار یا ادغام تعصب و سرسختی در عقیده به دلیل جنسیت، نژاد یا مذهب شرایط محیطی ناخوشایند به خاطر دودآلود بودن بودن، سروصدا، ازدحام و آلودگیها و بودن در معرض موادشیمیایی سمی یا سراطانزاها یا مشکلات تغییر امور مربوط به مسئولیت برای کارگران قادر نبودن برای استفاده از استعدادهای شخصی یا تواناییها به طور مؤثر یا برای پر کردن ظرفیت Career National Institute for Occupational Safety and Health (NIOSH) Rosch فرنچ ، كاپلان و هاريسون 1 (1982) مي گويند استرس شغلي از عدم تناسب بين مهارتها و توانشهاي شخص ونيازها و تقاضاهاي مربوط به شغل و نيز محل كار نشأت مي گيرد (روحاني و ابوطالبي، 1389).