چکیده:
تلقی عمومی در میان محققان غربی که به سیر تطور احادیث فقهی پرداخته اند، آن است که در سده 2 و اوایل سده 3 ق آراء و فتاوای صحابه، تابعین و فقهای پس از آنان به پیامبر نسبت داده شده و به احادیث نبوی بدل شده اند. از این پدیده به «رشد واورنه سندها» تعبیر می شود. در تحقیق حاضر، نحوه مواجهه محدثان مسلمان با این پدیده شناسایی می شود. بررسی آثار کهن ناظر به نقد حدیث (کتاب های علل الحدیث و موضوعات) نشان می دهد که نقل های غیرنبوی بسیاری از احادیث نبوی که در کتب سته و دیگر جوامع حدیثی کهن ثبت شده اند، همزمان وجود داشته اند. محدثان و ناقدان حدیث در سده های 3 تا 5 ق، از تبدیل روایات غیر نبوی (موقوف) به احادیث نبوی (مرفوع) مطلع بوده و از آن با اصطلاح «رفع حدیث» یاد کرده اند؛ بدین معنا که روایت صحابی، تابعی یا افرادی از نسل های بعدی در نقلی مشابه به حدیث پیامبر ارتقا داده شده است. آنان نسبت به این پدیده واکنش نشان داده و غالبا روایت موقوف را صحیح دانسته و آن را بر روایت مرفوع ترجیح داده اند. اما از سده 5 ق به بعد با غلبه یافتن رویکرد فقهی- اصولی و قبول مطلق روایت های نبوی، رویکرد انتقادی ناقدان حدیث متقدم به حاشیه رانده شده است.
The general attitude of the western ressearchers who have studied the evolution of jurisprudential Hudiths is that in the second and early third centuries after Hejira، the religious decrees (Fatawi) of the Companions of the Holy prophet (SAW)، the immediate Successors and the jurisprudents have been attributed to the Holy prophet (SAW) hence becoming Nabawi Hadiths. This phenol menon is dubbed as "backward growth of ismads". In the present paper، the attilude of the muslim traditionalists towards this phenomenon will be discussed. A study of the old texts about critism of Hadith (Elalol Hadith and mozooat) the non-prophetic narrations of major Nabawi Hadiths، registered in the six books (settah) and other old traditions have been extant at the same time. The relators and critics of Hadiths during to fifth centuries، were informed of turning non-prophetic (suspended) marrations into prophetic Hadiths، describing it as promotion of Hadiths to the effect that marrations related by the Companions of the Holy prophet (SAW) or by the immediate Successors or individuals from the next generations were promoted to prophetic Hadith in a similar narration. Reacting to this phenomenon، they have considered the suspended narration as authentic، preferring it to the promoted narration However، since the fifth century an wards، due to prevalence of a theological-jurisprudential attitude and the acceptance of prophetic narration، the critical attitude of critics of moteghaddem Hadith has been sidelined.