چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف میزان اثربخشی تحول راهبرد خود نظم دهی بر عملکرد نوشتن دانش آموزان دچار اختلال کمبود توجه بیش فعالی صورت گرفت.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی و جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر شیراز به تعداد 86521 نفر بود. به منظور انجام این پژوهش، تعداد20 دانش آموز دچار اختلال بیش فعالی پس از اجرای آزمون های تشخیصی (آزمون هوشی وکسلر کودکان (1385)، پرسشنامه علائم کودکان استونی بروک (1994) و آزمون اختلال نوشتن فلاح چای (1384) به شیوه نمونه-گیری خوشه ای چند مرحله ای به طور تصادفی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. راهبردهای خود نظم دهی به آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 1 ساعته هفته ای یک جلسه آموزش داده شد، گروه گواه مداخله ای دریافت نکرد. داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری کوواریانس تحلیل شد.
یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد عملکرد نوشتن آزمودنی های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری بهبود یافته و خطاهای املای آن ها کم شده است. پیگیری پس از گذشت 3 ماه نیز موید پایداری آموخته ها بود.
نتیجه گیری: بر مبنای نتایج این پژوهش راهبردهای خود نظم دهی سبب کاهش خطاهای املای دانش آموزان دچار کمبود توجه بیش فعالی می شود. بنابراین می توان به مربیان این کودکان، مشاوران و روان شناسان پیشنهاد نمود که با استفاده از این راهبردها برای بهبود عملکرد نوشتن دانش آموزان دارای اختلال نوشتن بکوشند.
خلاصه ماشینی:
به منظور انجام اين پژوهش ، تعداد٢٠ دانش آموز دچار اختلال بيش فعالي پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي (آزمون هوشي وکسلر کودکان (١٣٨٥)، پرسشنامۀ علائم کودکان استوني بروک (١٩٩٤) و آزمون اختلال نوشتن فلاح چاي (١٣٨٤) به شيوة نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي به طور تصادفي انتخاب و به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند.
نتيجه گيري: بر مبناي نتايج اين پژوهش راهبردهاي خود نظم دهي سبب کاهش خطاهاي املاي دانش آموزان دچار کمبود توجه بيش فعالي مي شود.
Daly, Creed, Xanthopou & Brown 6.
پس از اجراي آزمون هاي تشخيصي، يعني آزمون هوش وکسلر کودکان که در دانشگاه شيراز توسـط سـيما شـهيم (١٣٨٥) هنجاريـابي شده است ، و پرسشنامۀ علائم کودکان استوني بروک که اعتبار و روايي اين آزمون توسط هاديانفرد، نجاريان ، شکر کن و مهرابي زاد (١٣٧٩) برآورد شده اسـت ، تعـداد ٢٠ دانـش آمـوز دچـار اخـتلال کمبود توجه بيش فعالي انتخاب و به صورت تصـادفي در دو گـروه آزمـايش و گـواه جـايگزين شـد.
در نتيجه اين امر نشان دهندة پايداري اثرات آموزش راهبردهاي خود نظـم دهي پس از گذشت سه ماه در دانش آموزان دچار اختلال کمبود توجه بيش فعالي است .
بحث و نتيجه گيري در پژوهش حاضر، يافته هاي پژوهشي در مـورد اثربخشـي راهبردهـاي خـود نظـم دهـي در بهبـود عملکرد نوشتن دانش آموزان دچار اختلال کمبود توجه بيش فعالي در پايۀ سـوم تـا پـنجم ابتـدايي شهر شيراز نشان ميدهد که آموزش راهبردهاي خود نظم دهي موجب شده است خطاهـاي امـلاي گروه آزمايشي در مقايسه با گروه گواه به طور معناداري کاهش يابد.