چکیده:
در آیه 97 سوره نحل از حیات طیبه سخن به میان آمده و ایمان و عمل صالح چه برای زن و چه مرد از ملزومات آن شمرده شده است از طرف دیگر از مهمترین شاخصه های زندگی اسلامی، همانگونه که در آیات و روایات ملاحظه می شود، ایمان و عمل صالح است بطوری که وجود یکی از آنها بدون وجود دیگری بی فائده خواهد بود و برای رسیدن به حیات طیبه یا همان کاملترین سبک زندگی اسلامی نیازمند هر دوی آنها خواهیم بود.
خلاصه ماشینی:
"و فقط این زندگی با ایمان و عمل صالح محقق می شود، همانگونه که در آیه آمده: ( فمن کان یرجو لقاء ربه فلیعمل عملا صالحا ولا یشرک بعبادة ربه أحدا ((کهف/110)و نتیجه پاکیزگی، سلامت مطلق و بازگشت نیکو و جاودانگی در بهشت و لقای الهی است مثل آیات: (الذین آمنوا وعملوا الصالحات طوبی لهم وحسن مآب ((رعد/29) (وقال لهم خزنتها سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین((زمر/73) (الذین تتوفاهم الملآئکة طیبین یقولون سلام علیکم ((نحل/32)(مصطفوی،1360ش،ج7،ص 153و152) (حیات طیبه درقرآن شاخص ترین آیه ای در قرآن که از حیات طیبه بحث می کند آیه 97 سوره نحل است که می فرماید:( من عمل صالحا من ذکر أو أنثی وهو مؤمن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم أجرهم بأحسن ما کانوا یعملون(یعنی:هر کس کار شایسته ای انجام دهد، خواه مرد باشد یا زن، در حالی که مؤمن است، او را به حیاتی پاک زنده می داریم و پاداش آن را به بهترین اعمالی که انجام می دادند ، خواهیم داد.
مرحوم علامه طباطبائی حیات طیبه را با توجه به آثاری که برآن مترتب است و آن اینکه خداوند آن را مختص به مردم با ایمان و دارای عمل صالح دانسته، حیاتی حقیقی می دانند و می فرمایند:" فلنحیینه حیاة طیبة" ، حیات به معنای جان انداختن در چیز و افاضه حیات به آن است پس این جمله با صراحت لفظش دلالت دارد بر اینکه خدای تعالی مؤمنی را که عمل صالح کند به حیات جدیدی غیر از آن حیاتی که به دیگران داده زنده می کند و مقصودش این نیست که حیاتش را تغییر می دهد، مثلا حیات خبیث او را مبدل به حیات طیبی می کند که اصل حیات همان حیات عمومی باشد و صفتش را تغییر دهد، زیرا اگر مقصود این بود کافی بود که بفرماید: ما حیات او را طیب می کنیم ولی اینطور نفرمود بلکه فرمود: ما او را به حیاتی طیب زنده می سازیم."