چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیت و سلامت روانشناختی با هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است. در این تحقیق جامعه آماری عبارت است از کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی1388 مشغول تحصیل می باشند. انتخاب نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و به تعداد 177 نفر صورت گرفت. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)، پرسشنامه شخصیتی نئوفرم کوتاه (NEO-FFI) و مقیاس هوش هیجانی سیبریاشرینگ بود. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با سلامت روانی همبستگی مثبت 77/0، با وجدان بودن 38/0، برونگرایی 27/0 و نوروز گرایی همبستگی منفی معنی دار 75/ 0 وجود داشت (001/ 0 <). نوروزگرایی، سلامت روانی و با وجدان بودن مجموعا 62/ 0 درصد از واریانس هوش هیجانی را تبیین می کنند. بنظر می رسد توجه به ویژگی های شخصیتی نوروزگرایی و باوجدان بود به همراه سلامت روانی در رسیدن به اهداف درمانی و مداخلات رفتاری جهت ارتقاء هوش هیجانی دانش آموزان دختر متوسطه مفید می باشد.
The present research has discussed the relationship between personality characteristics and mental health with emotional intelligence of girls high school third grade students of Tabriz in 1388-89. The research is a description- correlation type. Statistical analysis has been conducted by SPSS soft ware. The volume of sample studied included 177 persons. The sampling method is multi- stage random. The data were collected by questionnaire of GHQ،NEO-FFI-R and Emotional intelligence syber yashring scale. Results indicated that there was a significant positive relationship between extroversion and consciousness and mental health with emotional intelligence and a negative significant between neuroticism with emotional intelligence. In addition the result on multiple regression analysis showed that in total neuroticism، extroversion and consciousness %62 can predict emotional intelligence. Therefore، it can be concluded that personality characteristics and mental health can promote emotional intelligence.
خلاصه ماشینی:
"بدین ترتیب این تحقیق با هدف تعیین رابطه ویژگی های شخصیتی و سلامت روانی بر هوش هیجانی دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه دبیرستانهای تبریز صورت گرفته است و به بررسی این فرضیه می پردازد که بین ویژگی های شخصیتی (برونگرایی، روان رنجور خویی، دلپذیر بودن، باوجدان بودن، انعطاف پذیری) و هوش هیجانی رابطه وجود دارد.
جدول شماره (1) توزیع پراکندگی ویژگی های شخصیتی و هوش هیجانی مؤلفه های ویژگی های شخصیتی میانگین انحراف استاندارد کجی حداقل نمره حداکثر نمره تعداد نوروز گرایی 47/24 86/6 47/0 10 45 177 برونگرایی 29/29 02/6 63/0- 8 43 177 انعطاف پذیری 14/26 71/3 18/0 18 37 177 دلپذیر بودن 23/30 86/4 06/0- 17 42 177 باوجدان بودن 15/33 81/5 26/0- 16 32 177 هوش هیجانی 29/105 7/10 06/0- 76 132 177 سلامت روانی 38/22 92/9 64/0 4 51 177 نمودار شماره (1) توزیع پراکندگی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان دختر شهر تبریز همان طوری که در جدول (2) ملاحظه می شود نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی(نوروز گرایی، برونگرایی، انعطاف پذیری، دلپذیر بودن و با وجدان بودن)و هوش هیجانی نشان داد که رابطه منفی بین هوش هیجانی و نوروز گرایی (P=0/000, r=-0/75)، رابطه مثبت بین هوش هیجانی و برون گرایی (P=0/000, r=0/38) است.
با در نظر گرفتن یافته های بدست آمده از این تحقیق بنظر می رسد که توجه به نوروزگرایی، سلامت روان و باوجدان بودن رویکرد مفیدی برای مداخلات رفتاری و پیشبرد اهداف درمانی یا آموزشی برای دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه می باشد تا بتوان هوش هیجانی آنها را ارتقاء داد."