چکیده:
هدف از پژوهش حاضر مقایسه رفتار اطلاع یابی آموزشی- پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم انسانی و فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در استفاده از منابع اینترنتی بوده که با روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نمونه پژوهش شامل250 نفر از این دانشجویان بوده که به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شده اند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته رفتار اطلاع یابی آموزشی و پژوهشی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد در زمینه آشنایی با نحوه استفاده از ایمیل، استفاده از اینترنت بصورت آفلاین، نوع موتور مورد استفاده، استفاده از راهبردهای بهینه از موتورهای جستجو و چگونگی یادگیری استفاده از اینترنت بین دو گروه علوم انسانی و فنی مهندسی تفاوت معناداری وجود دارد. هم چنین نتایج نشان داد در ابعاد توانایی در راه اندازی وبلاگ، آشنایی با آدرس های اینترنتی در زمینه موفقیت در بازیابی اطلاعات، استفاده از اینترنت جهت مشاهده فیلم و موسیقی و نحوه آشنایی با منابع اینترنتی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود ندارد.
The aim of this study was the comparison of Information-Seeking Behaviour with using Internet in Arts and science university students and it has been done with descriptive method. Research sample consisted of 250 university students who were selected randomly between the Arts and science students of Islamic Azad University Dezfoul Branch. Data needed was gathered by researcher- made questionnaire that was about Information-Seeking Behaviour. Research findings indicated that there was a significant difference between the Arts and science students about the knowledge of using email، using internet throught off line، the kind of used engines، using optimal strategies of search engines and learning how to use the internet. The results also showed that there was no significant difference between the two groups about the ability of setting up a web log، familiarity with internet addresses، the success in retrieving information، using the internet to observe movies and music and familiarity with internet resources.
خلاصه ماشینی:
"- Off line 3- میزان آشنایی و استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی جدول 7 توزیع نمونه پژوهش در زمینه پر استفادهترین موتورهای جستجو به تفکیک گروه فنی مهندسی علوم انسانی گروه ها رتبه درصد فراوانی رتبه درصد فراوانی شاخص آماری گزینهها 1 6/88 164 2 8/70 46 گوگل 3 2/3 6 3 7/7 5 سوپل 1 2 60 111 1 3/72 74 یاهو 3 2/3 6 4 6/4 3 آلتا ویستا 2 3 6/7 14 4 6/4 3 ام اس ان 3 همانگونه که در جدول 9 مشاهده میشود در مورد رایجترین موتورهای جستجو به تفکیک گروه، نتایج نشان میدهد موتورهای جستجوی گوگل و یاهو شناختهترین و پراستفادهترین موتورهای جستجو هستند و موتورهای جستجوی آلتا ویستا و ام اس ان در رتبههای بعدی قرار دارند.
4- نحوه شناسایی منابع و امکانات اینترنتی جدول 9 توزیع نمونه پژوهش بر اساس نحوه آشنایی با اینترنت به تفکیک گروه فنی مهندسی علوم انسانی گروه ها رتبه درصد فراوانی رتبه درصد فراوانی شاخص آماری گزینهها 1 1/54 100 1 2/49 32 همکاران و دوستان 2 5/46 86 4 3/32 21 مطالعه کتب 4 4/25 47 2 9/36 24 آموزشهای رسمی 3 8/43 81 3 4/35 23 آزمایش و خطا همانگونه که در جدول 9 مشاهده میشود نتایج مربوط به نحوه آشنایی با اینترنت و امکانات آن در دانشجویان علومانسانی، مهمترین عامل همکاران و دوستان(2/49) میباشد."