چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح مهارت های زندگی دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب بود که به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه اول به تعداد 1270 نفر بودند که حجم نمونه ای برابر با 100 نفر با استفاده از فرمول حجم نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای از بین آنها برگزیده شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه استاندارد مهارت های زندگی شامل مهارت های حل مساله، همدلی، تفکر خلاق، تصمیم گیری، مقابله با هیجانات، مقابله با استرس، تفکرانتقادی، برقراری ارتباط موثر، خود آگاهی، برقراری روابط بین فردی بود. روایی صوری و محتوایی ابزار اندازه گیری توسط صاحب نظران تایید شد و پایایی پرسشنامه بر اساس محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر85/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t تک متغیره، t مستقل) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد که میزان برخورداری دانش آموزان پایه اول در مهارت های تصمیم گیری، حل مساله، تفکر انتقادی و برقراری روابط بین فردی در حد متوسط و در بقیه مهارت ها کم تر از حد متوسط است. بالاترین میزان برخورداری دانش آموزان در مهارت تفکر انتقادی و پایین ترین میزان برخورداری آنان در مهارت تفکر خلاق بوده است. مهارت برقراری ارتباط موثر دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنی دار وجود داشت و میانگین نمرات دخترها در این مهارت بالاتر از پسران بود.
The purpose of the study was to determine high-school first grander students' life-skills in Takab Township. The research method was descriptive survey. The statistical included all the first grade students which added up to 1270 people، out of which 100 people was chosen as the sample size. The sampling method was random stage sampling. To gather the data the life skills standard questionnaire which included problem solving، empathy، creative thinking، decision making، coping with emotions and stress، critical Hinking، effective communication، self-awareness، interpersonal relationship. The face and content validity was confirmed by experts and according to cronbach’s alpha coefficient ، the questionnaire’s reliability was 0.85.Data analysis was accomplished in two levels of descriptive statistics and inferential statistics.(T test for a single mean، t test for independent). Findings showed that First-grade students’ enjoyment in decision making skill، problem solving، critical thinking and interpersonal relationship was average and in other skills was less than average. Student’s highest level of enjoyment was in critical thinking skill and their lowest level of enjoyment was in creative thinking skill. There is a significant difference between male and female students in Effective Communication skill and the average scores of girls were more than boys.
خلاصه ماشینی:
"1- Zimman &Schneider 2- Albertyn & et al 3- Smite & Garrie 4- Botvin & Griffin سؤالهای پژوهش 1- مهارت تصمیمگیری دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 2- مهارت حل مسأله دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 3- مهارت تفکر خلاق دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 4- مهارت تفکرانتقادی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 5- مهارت برقراری ارتباط مؤثر دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 6- مهارت برقراری روابط بینفردی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 7- مهارت خود آگاهی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 8- مهارت همدلی کردن دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 9- مهارت مقابله با هیجانات دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 10- مهارت مقابله با استرس دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب تا چه میزان است؟ 11- آیا بین مهارتهای زندگی دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان تکاب با توجه به جنسیت تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر، با توجه به ماهیت موضوع و اهداف مورد نظر توصیفی از نوع پیمایشی میباشد."