چکیده:
پژوهش حاضر، به بررسی تأثیر شدت رقابتی و راهبرد تجاری بر رابطه بین اهرم مالی و عملکرد شرکت هامی پردازد. برای این منظور، نمونهای متشکل از 135 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، طی دوره1381 مورد بررسی قرار گرفته است. با انجام تحلیل خوشهای سلسله مراتبی، شرکتهای مورد مطالعه - زمانی 1388از نظر نوع راهبرد تجاری به دو خوشهی رهبردر هزینه و متمایز ساز محصول تفکیک شدهاند. جهت تجزیه و(GMM) تحلیل ارتباط بین متغیرهای پژوهش، از رویکرد دادههای پانلی نامتوازن و روش گشتاورهای تعمیمیافتهاستفاده شده است. نتایج نشان میدهد که ارتباط منفی و معنیداری بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها وجود دارد.این یافتهها بر وجود اثرات متغیرهای تعدیلگر شدت رقابت در صنعت و راهبرد تجاری، بر رابطه بین اهرم مالی وعملکرد شرکت تأکید مینماید. این نتایج حاکی است، تأثیر اهرم مالی بر عملکرد، برای شرک تهای پیرو راهبردرهبری هزینه، نسبت به شرکتهای متمایزساز منفیتر است. از سوی دیگر، رابطه معنیدار و مثبتی نیز بین شدترقابت و عملکرد شرکتها مشاهده گردید.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، پژوهش حاضر، برآن است تا با ارائه مفاهیم و استدلالهای منطقی، تأثیر اتخاذ راهبردهای تجاری متداول و شدت رقابت موجود در عرصه کسب و کار را، بر ارتباط بین اهرم مالی و عملکرد شرکتها بررسی کند.
یافتههای حاصل از مطالعات پورحیدری(1382)، پیرامون تأثیرات نوع صنعت بر ساختار مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان داد، گرایش به متوسط صنعت به عنوان یک سیاست تجاری توسط مدیران شرکتها تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است.
Corporate strategy: useful perspective for the study of financial leverage?
Corporate strategy and financial leverage.
30) Jermias, Johnny, (2008), the relative influence of competitive intensity and business strategy on the relationship between financial leverage and performance corporate, the British Accounting Review, 40, 71-86.
Theory of the firm, managerial behaviour, agency costs and ownership structure.
Journal of Business Finance and Accounting 25, 1-27.
Optimal Capital Structure 2 Lubatkin and Chatterjee Modigliani and Miller 2 Sweeny Irrelevance proposition 2 Spence Jensen and Meckling 2 Ghosh Financial Leverage 2 Harris and Raviv O’Brien 2 Porter Robinson and Mcdougall 2 Cost leadership strategy Barton and Gordon 2 Product differentiation Moderator variables 2 Dess and Davis Competitive intensity 30Hambrick Business strategy 31 Chenhal and Langfield- Jermias 32 Govindarajan and Fisher Myers 33Jordan, Lowe and Taylor The Capital Structure Puzzle 34 Miller Agency Theory 35 Competitive Advantage Simerly and Li 36 Biggadike Balakrishnan and Fox 37Baginski and Wahlen Gleason, Mathur and Mathur 38 Williamson Rajan and Zingales 39 Jaworski and Kohli Fama and Ferench 40 Botosan and Plumlee