چکیده:
مقاله حاضر بر آن است که ضمن بررسی میزان ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران ، میزان نفوذ این ابزار را بررسی کند. در این پژوهش 42 وب سایت کتابخانه دانشگاهی زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری انتخاب و با روش پیمایشی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد دانشگاه فردوسی مشهد حایز رتبه اول(80%) ، دانشگاه های تهران ، تربیت مدرس و مازندران مشترکا حایز رتبه دوم (70%) و دانشگاه های علم و صنعت ، بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ، اصفهان و شهید باهنر کرمان به طور مشترک حایز رتبه سوم(60%) شدند. نتایح نشان داد گزینه درباره ی ما دارای بیشترین درصد(76.19%) و همچنین گزینه های (1)از کتابدار بپرس ، (2)پرسشهای متداول و (3)فهرست مجلات آی اس آی ، علمی پژوهشی و علمی ترویجی دارای کمترین درصد (11.90%) میزان استفاده در وب سایت های مورد مطالعه بوده است.همچنین میزان ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاههای مطرح کتابداری و اطلاع رسانی ایران 50% است. یافته های پژوهش نشان می دهند میزان استفاده از آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران در سطح پایینی(31.66%) قرار دارد. در نهایت محققین مولفه هایی را برای آموزش سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه ها استخراج و ارایه می نمایند.
خلاصه ماشینی:
همچنین میزان ارائه آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاههای مطرح کتابداری و اطلاع رسانی ایران 50% است.
تغییرات سریع و بی سابقه که توسط شتاب تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات 10 و همچنین رقابت تنگاتنگ که به طور فزایندهای ابزارهای محبوب و راحت ، منابع اطلاعات در وب را به طور چشمگیری در Bader & Abdulhadi Webber&Johnston Chandra Prabha Raymond Irwin Tang & Thelwall Bordeianu Wang and Gao Shen & Li Young ICTs دسترس قرار میدهد و منجر به تغییر در چشم انداز اطلاعات و عملکرد کتابخانه ها شدهاست (کوچی 1 ، 2006).
به طور میانگین میزان استفاده از آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران در سطح پایینی(31.
میزان ارائه آموزش سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانههای این دانشگاهها در نمودار 1 قابل مشاهده است.
یافتههای پژوهش نشان میدهند میزان استفاده از آموزش های سواد اطلاعاتی در وب سایت کتابخانههای دانشگاهی ایران در سطح پایینی(31.