چکیده:
در رویکرد جدید تالیف کتابهای درسی، تنها به یاددهی مفاهیم تخصصی بهصورت درس به درس پرداخته نمیشود بلکه محتوای آموزشی دربرگیرنده مفاهیم اساسی مرتبط با زندگی دانشآموزان است. یکی از این مفاهیم، تفکر درباره آثار تاریخی بهجا مانده از پیشینیان، بهمنظور فراهم آوردن زمینه مشاهده و تجربه فزونتر دانشآموزان و عینیتر کردن محتوای آموزشی کتابهای درسی است. در این مقاله کتابهای قدیم تعلیمات اجتماعی و جدیدالتالیف مطالعات اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. هدف از تحقیق، بررسی میزان توجه کمی و کیفی درسها به آشنایی دانشآموزان با موزه و آثار تاریخی است. این پژوهش از نوع تحقیق توصیفی- کیفی است. جامعه آماری این پژوهش کتابهای قدیم تعلیمات اجتماعی سوم، چهارم، پنجم دبستان و اول راهنمایی و مطالعات اجتماعی پایههای سوم، ششم و هفتم بوده است. یافتههای این پژوهش پس از تحلیل محتوا حاکی از آن است که میزان بازنمایی موزه و آثار تاریخی در کتاب جدیدالتالیف پایه اول دوره متوسطه اول بیش از کتاب قدیم اول راهنمایی است. در حالیکه بازنمایی آموزش مفهوم موزه و آثار تاریخی در کتاب جدید سوم ابتدایی مشاهده نشد. در کتاب ششم به میزان قابل توجهی به این موضوع پرداخته شده است
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله، به تحلیل محتوای مقایسهای کتابهای قدیم تعلیمات اجتماعی در پایههای سوم، چهارم، پنجم و اول راهنمایی، و کتابهای جدیدالتألیف مطالعات اجتماعی پایههای سوم، ششم و هفتم پرداخته شده است تا میزان بازنمایی مفاهیم در باب موزه و آثار تاریخی در کتابهای قدیم و جدید یادشده مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.
یافتههای جدول ۴ حاکی از این است که در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ هفتم، فراوانی مطالب بهکار برده شده در مورد موزه و آثار تاریخی در فعالیت ۱۵ درصد، متن درس ۲۱ درصد، عکس و نقشه ۴۴ درصد، واژهها و «بهکار ببندیم» هر کدام ۰۵/۰درصد و کاربرگ ۱۰ درصد است.
این مقاله تلاش کرده است این مقاله به سه سؤال پژوهشی پاسخهایی به شرح زیر بدهد: میزان بازنمایی موزه و آثار تاریخی در کتابهای قدیم تعلیمات اجتماعی پایههای سوم، چهارم، پنجم و اول راهنمایی چهقدر است؟ پاسخ: نتایج پژوهش حاکی از آن است که در کتاب تعلیمات اجتماعی پایۀ پنجم، فراوانی مطالب در مورد موزه و آثار تاریخی در عکس و نقشه ۷۵ درصد، گفتوگو و متن هر کدام ۱۲ درصد و فعالیت و پرسش صفر درصد است.
میزان بازنمایی موزه و آثار تاریخی در کتابهای جدیدالتألیف مطالعات اجتماعی پایههای سوم، ششم و هفتم چقدر است؟ پاسخ: نتایج پژوهش نشان میدهد که در کتاب مطالعات اجتماعی پایۀ هفتم، فراوانی مطالب در مورد موزه و آثار تاریخی در عکس و نقشه ۴۴ درصد، فعالیت ۱۵ درصد، متن درس ۲۱ درصد، واژهها و «بهکار ببندیم» هر کدام ۰۵/۰ درصد و کاربرگ ۱۰ درصد است."