چکیده:
ده فرمان روش سیستمی و اصل الگوی انتقال فشار در مدیریت سیستمی، راهکاری اجرایی برای کلاسهای جغرافیا از سطوح ابتدایی تا عالی است که یادگیری عمقی، انتقادی و کاربردی آموزش جغرافیا را تسهیل میکند و سبب میشود به متنوع بودن روشهای تدریس جغرافیا احترام گذاشته و از راهحلهای مسکّن اجتناب شود
خلاصه ماشینی:
"فلسفة جغرافیا تفکر سیستمی و آموزش جغرافیا ء بحثی در فلسفة آموزش جغرافیا دکتر عطیهسادات صابری دکترای جغرافیا و برنامهریزی شهری چکیده ده فرمان روش سیستمی و اصل الگوی انتقال فشار در مدیریت سیستمی، راهکاری اجرایی برای کلاسهای جغرافیا از سطوح ابتدایی تا عالی است که یادگیری عمقی، انتقادی و کاربردی آموزش جغرافیا را تسهیل میکند و سبب میشود به متنوع بودن روشهای تدریس جغرافیا احترام گذاشته و از راهحلهای مسکن اجتناب شود .
کلیدواژهها: کلاس جغرافیا، مدرس، یادگیرندگان، تفکر سیستمی مقدمه کلاسهای درس جغرافیا از سطوح ابتدایی تا عالی به مثابه یک سیستم است که در آن معلم و استاد جغرافیا (در این مقاله عنوان مدرس استفاده میشود) اهداف والایی را از آموزش آن تعقیب میکنند و هرگز به راهحلهای مسکن بهدلیل فشار دانشآموزان و دانشجویان (در این مقاله یادگیرندگان) اکتفا نمیکنند.
نیاز به الگوهای نوین تدریس در کلاسهای آموزش جغرافیا با تفکر سیستمی از نظر متخصصان آموزش، قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار یادگیرندگان، آنان را به کتاب و مدرس متکی میکند و باعث میشود از خود کوششی نشان ندهند که در نتیجه از یادگیری رضایت خاطر بهدست نمیآورند و انگیزههای یادگیری در آنان تضعیف میشود.
در کلاسهای جغرافیا، نیازمند ابزارهای آموزشی مناسب بهویژه نقشه و رایانه هستیم، اما مهمترین عامل، منش مدرس جغرافیا در تعامل مناسب با یادگیرندگان است تا از این طریق محیط خشک کلاس به محیطی بانشاط تبدیل شود.
با تفکر سیستمی، کلاس جغرافیا بر مبنای فلسفة خاصی حرکت میکند و آن این است که تفکر کلینگر و هدفدار سبب میشود کلاسهای جغرافیا، کلاسهای شناخت عمقی و انتقادی و کاربردی برای بهبود شرایط زندگی انسانها باشد."