چکیده:
اعتکاف، عبادتی پرفضیلتی است. که تعبد و اخلاص از ارکان اصلی آن، به شمار می آید. این نوشتار، فضیلت اعتکاف را از بررسی متون قرآنی، حدیثی و گزارش های تاریخی، پی می گیرد؛ همچنین در پی پاسخ به این پرسش است که: آیا هدف از تشریع این عبادت فقط کسب ثواب است یا فراتر از پاداش و ثواب اخروی مورد نظر است؟ متون دینی علاوه بر تبیین فضیلت اعتکاف، با روش های دیگر نیز اهمیت موضوع را نشان دادند. مقاله حاضر می خواهد، با ترکیب متونی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به بیان دیدگاه دین درباره اعتکاف پرداخته اند، نگاهی نو به این موضوع را سامان دهد و آن را از عمل عبادی دارای ثواب اخروی خارج کرده و آثار معنوی آن را در زندگی معتکفان نشان دهد.
Student of Specialized Center for Hadith Sciences، Level 3 of Qom Seminary I`tikaaf is a worship filled with virtue. Servitude and devotion are considered as its main elements. The author of the present paper tries to verify the virtue of I`tikaaf through the Quranic proofs، hadith and historical reports. He also seeks to answer this question: What is the purpose of this worship is it only for reward one gets or it is something beyond the rewards in the world and the Hereafter? In addition to explaining the virtues of I`tikaaf religious texts have also shown the importance of the topic using other methods. Combining texts that directly and indirectly expressed religion views on I`tikaaf، the author of the present paper tries to have a new approach to this ritual act introducing I`tikaaf as a ritual that apart from its reward has spiritual impacts on the life of the Mutakif.
خلاصه ماشینی:
"/> در این روایت نیز پاداش برای افرادی در نظر گرفته شده که عبادتی انجام میدهند، چه اینکه دور خانه خدا طواف میکنند و این عملی عبادی است،<FootNote No="370" Text=" ر.
در برخی روایات برای بیان اجر و پاداش بعضی از اعمال، ثواب اعتکاف میزان قرار گرفته است؛ یعنی به جای ذکر مقدار ثواب عملی، گفته شده که ثواب این عمل – مثلا - برابر با یک اعتکاف است.
ظاهرا تفاوت این دو ثواب مربوط به مکان اعتکاف است؛ در تعبیر اول، مجموعه مسجدالنبی مورد نظر است و در تعبیر دوم، جایی خاص از مسجدالنبی، یعنی کنار قبر پیامبر (.
روایاتی که اعتکاف را میزان سنجش ثواب اعمال دیگر قرار دادهاند بخش عمدهای از روایات مربوط به فضیلت اعتکاف، به صورت مستقیم فضیلتی را برای آن بیان نکردهاند، بلکه اجر برخی اعمال، مانند برآورده کردن حاجت برادر دینی را معادل یک یا چند اعتکاف قرار داده و یا ثواب آن عمل را برتر از اعتکاف شمرده و به این وسیله مردم را به انجام این اعمال تشویق کردهاند.
نمونة اول: اقامه اعتکاف</H2> توجه خاص پیامبر( به انجام باشکوه اعتکاف در روایتی از امام صادق ( این گونه بیان شده است: کان رسولالله إذا کان العشر الأواخر اعتکف فی المسجد و ضربت له قبة من شعر و شمر المئزر و طوی فراشه؛<FootNote No="389" Text=" کافی، ج4، ص175.
با بررسی روایات روشن میشود که پیامبر ( بعد از هجرت به مدینه، از همان سال اول اعتکاف در مسجد را آغاز کردند و گاهی زمانهای دیگری اعتکاف میکردند، اما کم کم دهة آخر ماه مبارک رمضان زمان ثابتی برای انجام این عبادت شد.