خلاصه ماشینی:
"مقدمهای بر مردمشناسی هنر و زیبایی پدرام خسرو نژاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) از اواخر دههء 1970 بهطور کلی سه کتاب عمدهء انگلیسی زبان توسط اندرسون 970 (ANDERSON, 11لیتون (LAYTON, 1981) 2و هاچر (HATCHER, 1985) 3دربارهء مردمشناسی هنر به جهان علم عرضه شده و نشریهای تخصصی نیز در این زمینه منتشرشده است.
هیمن امر یعنی کشف و گردآوری هنرهای جوامع غیر غربی مایه گمراهی و لغزشی شد که سالهای پیدرپی همچون سدی،از پیشرفت و توسعه و رشد مردمشناسی هنر جلوگیری کرد firth-1973/5 5 پس این نکته را باید به خاطر داشت،هرگاه بخواهیم از سویی پیشینهء تاریخی مطالعات مردمشناختی هنر و از دیگر سو شناخت زیباییشناسی هنرهای جوامع غیر غربی را پیگیری کنیم،این دو همچون حلقههای به هم پیوسته یک رشته زنجیر که دارای فصلهای مشترکی در موضوعات اصلی خود هستند،از هم جداناپذیر بوده و یکی بدون دیگری معنا و مفهومی نخواهد داشت.
منبعی بسیار ارزشمند و درخور توجه به ویژه برای محققان و دانشپژوهان جوان کشورمان به شمار میآید،تا بدین وسیله با نظریات و مکاتب جدیدی در زمینه مردمشناسی هنر که در ایران تا به حال بدین شیوه علمی به آن پرداخته نشده است آشنا گردند،اما باید این نکته را نیز افزود که با تمامی این امتیازات،جوامع غربی همچنان به دنیای خارج از مرزهای جغرافیایی و فرهنگی خود،با چشمی دیگر مینگرند و هنوز خود را محور تحولهای نوین و شروع تمدن میپندارند.
بکارگیری واژههایی همچون جامعه غیرغربی (Non-western society فرهنگ غیر غربی (Non-western Culture و هنر غیر غربی (Non-western Art همگی گواهی بر این مدعا هستند که غرب خود را در تمایزات فرهنگی و اجتماعی چیزی برتر میپندارند،حال این که هریک از جوامع دارای ریشههای فرهنگی مستقل با تاریخی کهن هستند."