چکیده:
موضوع پدافند غیرعامل به عنوان یکی از مهم ترین نیازهای راهبردی کشور در راستای افزایش امنیت و اقتدار ایران اسلامی در بین کشورهای جهان مورد توجه مقام معظم رهبری و نخبگان کشور است. یکی از ابزارهای اصلی پاسخگویی به این مهم شناسایی و انجام پژوهش های مورد نیاز به منظور تحقق اهداف کلان کشور در حوزه پدافند غیرعامل است. بنابراین تعیین سازوکارهای پژوهشی به صورت کارا و هدفنمد موجب خواهد شد تا بهره وری استفاده از منابع موجود افزایش یابد. در این راستا تلاش شده است تا در این مقاله تحلیل فرایندی از نظام پژوهش پدافند غیرعامل در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه گردد. در گام نخست با استفاده از مطالعه تطبیقی نمونه های خارجی و داخلی، سازوکارهای نظام های پژوهش در برخی از حوزه های کلیدی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. سپس بر اساس مطالعه ادبیات پدافند غیرعامل، اسناد بالادست و نتایج حاصل از مطالعه تطبیقی، فرایندهای اصلی و کلان نظام پژوهش پدافند غیرعامل شناسایی شدند. درنهایت با استفاده از مدل مستخرج از مطالعات تطبیقی، بازیگران و وظایف آنها در قالب نظام پژوهش پدافند غیرعامل شناسایی و درنهایت تواتر فعالیت های آنها در قالب نمودارهای Swimlane تعریف و ترسیم شده است.
In recent years، the subject of “Passive Defense”، as one of the Iran`s strategic needs which enhances national security and status in the world، has been attracted the attention of the Supreme Leader and the elite of the country. One of the main tools for addressing this issue is to identify and to do research aimed at the nation`s major goals in this field. Therefore، determining efficient and goal-oriented research mechanisms leads to an increase in the productivity of existing resources. In this context، this paper attempts to provide a process analysis of the passive defense research system of the Ministry of Science، Research and Technology. First، by conducting comparative studies of foreign and domestic cases، the mechanisms of this research system in some key areas have been studied. Then، based on the passive defense literature، primary documents and the results from these comparative studies، the major and core processes of the passive defense research system have been identified. In the next step، based on the model extracted from the comparative studies، the actors and their roles in the research system have been identified. Finally، the activity transposition of actors in each core process has been mapped using Swim lane flowcharts.