چکیده:
قدرت تاثیرگذاری رسانه ها بر مخاطبان خود و همچنین عملکرد تلویزیون که بر اساس نتایج تحقیقات پیشین در سرمایه اجتماعی خود در میان پاره ای از مخاطبان در فرسایش سرمایه اجتماعی موثر بوده و چگونگی این سرمایه باعث شد پژوهش حاضر با هدف بررسی کارکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در افزایش/کاهش سرمایه اجتماعی و نیز ارائه الگوی مطلوب شکل گیرد. روش تحقیق در این پژوهش «پیمایشی» بوده و جامعه آماری آن 400 نفر از افراد بالای 15 سال ساکن مناطق 22گانه شهر تهران در سه ماه زمستان 1389 هستند، که با استفاده از جدول «Lin» و در سطح 95% اطمینان تعیین و باروش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب شدند. نتایج تحقیق با روش های آماری آزمون خی دو، آزمون F ، رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر، تجزیه و تحلیل شده است. مهم ترین نتایج تحقیق عبارتند از این که شرایط ساختاری جامعه و ویژگی های جمعیت شناختی آن بر اثرگذاری رسانه ها تاثیر دارند و رسانه ها هر چند می توانند دارای کارکردهای اطلاعاتی منحصر به فردی باشند، اما کارکردهای آن ها خود متاثر از شرایط ساختاری جامعه است.
خلاصه ماشینی:
در پیش بینی متغیر مشــارکت اجتماعی - سیاســی افراد تنها متغیر مستقل «میزان اعتماد به رســانۀ صداوسیما» ضریب همبستگی بالایی با میزان مشارکت اجتماعی - سیاسی افراد نشان داده اســت و همبستگی بین ســایر عناصر (متغیرهای مســتقل ) و این متغیر با توجه به سطوح معناداری به دست آمده که در سطح ٩٥درصد اطمینان تأیید نمی شود.
نتایج رگرسیون چندمتغیره برای پیش بینی متغیر پیوند اجتماعی و سیاسی افراد نشان می دهد که تنها متغیر مستقل «میزان اعتماد به رسانه صداوسیما» ضریب همبستگی بالایی با میزان پیوند اجتماعی و سیاســی افراد نشان داده اســت و همبستگی بین سایر عناصر (متغیرهای مستقل ) و این متغیر با توجه به ســطوح معناداری به دست آمده که در سطح ٩٥درصد اطمینان تأیید نشده اســت .
در پیش بینی متغیر اعتماد سیاســی افراد به ترتیب ســه متغیر مســتقل «میزان استفاده از تلویزیون »، «میزان اســتفاده از تلویزیون های خارجی » و «میزان تحصیلات » ضریب همبســتگی بالاتری با میزان اعتماد افراد به رسانه صداوسیما نشان داده اند و همبستگی سایر متغیرهای مستقل و این متغیر با توجه به سطوح معناداری به دست آمده که در سطح ٩٥درصد اطمینان تأییدنشده اســت .