چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی رابطه سیستم فنآوری اطلاعات، با خلاقیت مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه دولتی شهرستان خوی انجام شده است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، کلیه مدیران و معلمان دبیرستانهای پسرانه شهرستان خوی، به تعداد 270 نفر میباشد. از این مقدار حجم نمونه آماری 140 نفر انتخاب شده، به طوریکه 40 نفر مدیر به روش سرشماری و 100 نفر دبیر به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه است که بعد از تایید روایی پرسشنامه توسط استادان و صاحبنظران و محاسبه پایایی پرسشنامهها (پرسشنامه سیستم فنآوری اطلاعات 89/0 و پرسشنامه خلاقیت 87/0) اجرا گردید. جهت آزمون فرضیهها، از آزمونهای پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده استفاده شد. نتایج به دست آمده از آزمون فرضیهها، نشان داد که تمامی مولفههای خلاقیت (سیالی، انعطاف، بسط، ابتکار) رابطه معنیداری با سیستم فنآوری اطلاعات دارند. نتایج رگرسیون نشان داد که سیستم فنآوری اطلاعات، با ضریب تبیین 546/0 و ضریب بتای 515/0، تاثیر مثبت بر روی خلاقیت معلمان و مدیران داشته و به عنوان پیشبینیکننده خلاقیت میباشد. بنابراین، نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از وجود رابطه قوی بین سیستم فنآوری اطلاعات و خلاقیت است و پیادهسازی سیستمهای نوین اطلاعات دانش با تاکید بر سیستم فنآوری اطلاعات در مدارس، از عوامل مهم ایجاد کننده خلاقیت و انعطاف و پرورش ایدههای نو در کارکنان و از بسترهای مهم برای ایجاد مدارس یادگیرنده میباشد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین، از آنجایی که، آموزش و پرورش، به عنوان بستر ایجاد توسعه و پیشرفت هر کشوری محسوب میشود، این سؤالات مطرح میشود که آیا استفاده از ابزارهای نوین و تکنولوژیهای جدید همانند فنآوریهای اطلاعاتی، میتواند نقش محوری در خلاقیت کارکنان آموزشی را ایفا نمایند؟ و آیا میتواند حرکت بهسوی استفاده از سیستمهای کارآیی و اثربخش را، در جهت خلاقیت کارکنان (مدیران و معلمان) تحرک ببخشد؟ On-line با توجه به مطالب ذکر شده در تحقیق حاضر این سؤال مطرح است که آیا سیستم فنآوری اطلاعات با خلاقیت مدیران و معلمان مدارس رابطه دارد؟ و آیا میتواند عاملی برای افزایش خلاقیت مدیران و معلمان مدارس باشد؟ لذا، تحقیق حاضر به بررسی سؤالات زیر میپردازد: 1.
عناصر درون معادله برای پیشبینی خلاقیت از روی سیستم فنآوری اطلاعات مدل ضریب استاندارد نشده ضریب استاندارد شده t سطح معنیداری B انحراف استاندارد Beta (ثابت) 694/43 030/8 346/5 000/0 (سیستم فنآوری اطلاعات) 515/0 032/0 751/0 549/13 000/0 a: متغیر وابسته: خلاقیت b: متغیر پیشبینی کننده: سیستم فنآوری اطلاعات با توجه به اینکه همبستگی بین سیستم فنآوری اطلاعات با شدت همبستگی قوی و مستقیم مشخص گردید و معنیدار شدن F در جدول 6 (748/198=F و 05/0>000/0=P) نشان میدهد که رابطه خطی بین متغیر وابسته و متغیرهای پیشبین وجود دارد و با توجه به اینکه مقدار استقلال خطاها در آزمون دوربین واتسون برابر 755/1 میباشد و چون شرط استقلال خطاها جهت استفاده از آزمون رگرسیون بین 5/1 و5/2 میباشد، شرط استقلال خطاها برقرار است."