چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة ابعاد کمال گرایی با خلاقیت در دانش آموزان پایـة سـوم دبیرسـتانی شـاغل بـه تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان شهر شیراز است . درپـژوهش حاضـر، ٢٠٣ دانـش آمـوز دبیرسـتانی (١٠٠ دانش آموز دختر و ١٠٣ دانش آموز پسر) شرکت داشتند. داده های پـژوهش از طریـق مقیـاس کمـال گرایـی تـری ــ شورت و همکاران (١٩٩٥) و آزمون خلاقیـت عابـدی (٢٠٠٢) جمـع آوری گردیـد و سـپس از طریـق روش آمـاری تحلیل رگرسیون چندمتغیره و تحلیل واریانس چنـدمتغیره مـورد تجزیـه و تحلیـل قـرار گرفـت . نتـایج نـشان داد که :الف - رابطة معناداری بین ابعاد کمال گرایی با خلاقیت وجود دارد. به دین صورت که ابعاد کمال گرایـی ٢٠ درصـد از واریانس خلاقیت را تبیین می کند، به طوری که از این میان کمال گرایی مثبت بـه صـورت مثبـت ، و کمـال گرایـی منفی به صورت منفی ، با خلاقیت رابطه دارد.ب - دختران نمره های بـالاتری در متغیرهـای خلاقیـت و کمـال گرایـی منفی کسب کردند، در حالی که پسران نمره های بالاتری در کمال گرایی مثبت به دست آوردند.
خلاصه ماشینی:
خلاقیت ، کمال گرایی مثبت و منفی ، دانش آموزان ، استعدادهای درخشان ____________________________________ ١- دانشجوی دکترای روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشگاه تهران ٢- دانشیار روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشگاه تهران ٣- استاد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشگاه تهران ٤- دانشجوی دکترای روان شناسی تربیتی ، دانشگاه شیراز مقدمه یکی از موضـوعاتی کـه امـروزه مـورد توجـه متخصـصان تعلـیم و تربیـت ، بـه ویـژه متخصصان آموزش و پرورش ویژه قرار گرفته ، بررسی ویژگی های شخصیتی دانش آموزان تیزهوش در مورد خلاقیت است .
هـم چنـین بـا توجـه بـه ایـن کـه پژوهشی در زمینة رابطة کمال گرایی با خلاقیت تاکنون صـورت نگرفتـه اسـت ، ضـرورت انجام پژوهش را در این مورد نمایان می سازد.
بخش اول : آمار توصیفی و ماتریس همبستگی متغیرها سؤال ١- آیا بین ابعاد کمال گرایی و خلاقیت در دانش آموزان مـورد مطالعـه رابطـه وجود دارد؟ به منظور پاسخ به این سؤال ، از ماتریس همبستگی به همراه آمار توصـیفی متغیرهـا برای کل گروه مورد پژوهش استفاده شده که در جدول ١ منعکس شده است .
جدول ١: ماتریس همبستگی ابعاد کمال گرایی و خلاقیت متغیرها متغیرها 1 2 3 ١ـ خلاقیت - ٢ـ کمال گرایی مثبت 0/32* - ٣ـ کمال گرایی منفی -0/23* -0/20* - انحراف معیار میانگین 144 / 69 15 /18 82/17 10/13 62/20 10/80 *P <0/01 همـان گونـه کـه نتـایج جـدول ١ نـشان مـی دهـد، بـین ابعـاد متغیـر پـیش بـین پژوهش (کمال گرایی ) با خلاقیت ، رابطة معناداری وجود دارد، به این صورت که خلاقیـت با کمال گرایی منفی (٠/٢٣- =r) به صورت منفی و با کمـال گرایـی مثبـت (٠/٣٢ =r) بـه صورت مثبت در سطح ٠/٠١ > p معنادار است .
Journal of Creative Behavior, Vol. 23, 136-145.