چکیده:
سفرهای درونشهری به علت فعالیت های روزانه صورت می گیرند و مردم ناگزیر، برای انجام سفرهای خود از گزینه های مختلفی چون وسایل نقلیه شخصی ، ناوگان حمل ونقل عمومی و ... استفاده می کنند. در حالی که افزایش جمعیت و مساحت شهرها موجب افزایش سفرهای درونشهری شده است ، امکانات موجود و زیرساخت های شهری پاسخگوی این حجم جابه جایی نیست و همین امر منجر به ایجاد تراکم ترافیک در معابر شد. بروز چنین پدیدهای به ویژه در 41کلانشهرها بیانگر لزوم مدیریت سفرهای شهری یا همان مدیریت کنترل ترافیک است تا از سفرهای غیرضروری جلوگیری شده و از تسهیلات موجود به بهترین وجه ممکن بهرهبرداری شود. و این همه جز در پرتو برنامه ریزی راهبردی به منظور شناسایی مسائل و مشکلات و بهرهگیری از توان بالقوه و بالفعل جهت کنترل ترافیک شهری هم در کوتاهمدت و هم در چشم انداز بلندمدت میسر نمی باشد. ازاین رو، مقاله حاضر پژوهش گران با تمرکز بر کلانشهر شیراز و با به کارگیری روشهای توصیفی - تحلیلی اقدام به جمع آوری اطلاعات درخصوص چالش ها و فرصت های ترافیکی این شهر پرداخته و با استفاده از مدل چارچوب جامع تدوین راهبرد به تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه راهبرد جهت کاهش ترافیک پرداخته اند. نتایج حاکی از آن است که : به کارگیری سامانه حمل ونقل هوشمند، توسعه و مدیریت پارکینگ ها و توسعه سامانه الکترونیک در سازمانها ازجمله بهترین راهبردها می باشند.
خلاصه ماشینی:
"زیرا مدیریت پایدار حمل ونقل ، آثار توسعه حمل ونقل را برروی کارایی اقتصادی ، موضوعات زیست محیطی ، مصرف منابع ، کاربری اراضی و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار می دهد و به کاهش آثار زیست محیطی ، افزایش بازدهی سامانه حمل ونقل و بهبود وضعیت زندگی اجتماعی کمک می کند و هدف آن ، افزایش کارآیی و جابه جائی کالاها، خدمات و افراد با حداقل مشکلات دسترسی است که این مهم جز در پرتو انجام اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه قابل دست یابی نخواهد بود؛ زیرا بدون شک در صورت عدم برنامه ریزی صحیح در آینده نزدیک پدیده ترافیک ، تبدیل به بحران خواهد شد.
جدول سه : ماتریس ارزیابی عوامل خارجی مؤثر بر کنترل ترافیک شهر شیراز عوامل خارجی ضریب به درصد نمره فرصت ها 1 O١: پیشرفت فناوری های مورد استفاده جهت کنترل ترافیک 7 3 0/21 2 O٢: وجود قوانین و مقررات جهت برخورد با متخلفان 7 4 0/20 3 O٣: در حال احداث بودن پروژه قطار شهری 9 4 0/36 4 O٤: احداث پل ها و تقاطع های غیرهم سطح در برخی نقاط پرتردد شهر 10 3 0/32 5 O٥: تمایل مراکز آموزشی (مهدهای کودک ، مدارس ) به همکاری جهت ترویج فرهنگ رانندگی 8 4 0/32 6 O٦: پیشرفت فناوری های مورد استفاده جهت کنترل ترافیک 9 4 0/28 تهدیدها 1 T١: کمبود پارکینگ های عمومی در مناطق پرتردد."