چکیده:
امروزه ارتباطات یکی از مهمترین مباحث مطرح شده در جامعه متمدن بشمار می آید،زیرا از یک سو انسان را به عنوان یک موجود
اجتماعی به توسعه و تعالی می رساند و از سوی دیگر باعث بقاء و تداوم حیات سازمان به عنوان یک پدیده اجتماعی می گردد،چنانچه
باید گفت، حیات هر سازمانی مرهون ارتباطات اثربخشی است که خود در ایجاد آن دخالت دارد و هیچ سازمانی بدون توسعه
شبکه های ارتباطی مناسب نمی تواند در دستیابی به اهداف خود توفیق یابد.در این تحقیق تمرکز ما بر،تاثیر ارتباطات کلامی موجود در
سازمان و نقش ان بر،تعالی سازمانها(مدل تعالی سازمانی EFQM می باشد.در واقع اهمیت ارتباطات در سازمان از این بابت است که با ایجاد ارتباط مناسب، نیروی انسانی از خواسته های مدیریت آگاه می شود و با قرارگرفتن در تعامل می توانند خواسته های خود را نیز
به اطلاع مدیران برسانند.در این مقاله برآنیم که با توجه به تقسیم بندی ارتباطات درون سازمان،برحسب کانالهای ارتباطی،نقش و
اهمیت ارتباطات کلامی را بر مولفه ایجاد انگیزه در کارکنان به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار بر،تعالی سازمانی را،مورد بررسی
قراردهیم.در نتایج جانبی نیز دریافتیم که؛ارتباطات کلامی در ب ین مدیران و کارکنان،به رغم بی اهمیت انگاشته شدن از سوی مدیران،تاثیر بسزائی بر تعالی سازمانی داشته به نوعی که 20.6 درصد کل امتیاز مباحث تعالی سازمانی EFQM مربوط به ارتباطات کلامی موجود در سازمان می باشد.
Obeying professional moral principle is the discussion which has been paid too much attention during recent years; such
attention declares that the phenomenon necessity among different carriers has felt a lot. But it seems such urgency is not
realized in advertising industry and our country responsible agents are satisfied to regulation which other carriers and
industries have considered and other pretentions obtained from other countries regulation, while moral principle in cultural
industries specially advertisement which has direct impact on society economy, it should be edited according to moral and
human criterions. When advertisement industry have professional moral charter ,products and service owners can present
their goods and services more than before, also advertising producers can protect their masters benefit and society public
profit as well and try to keep society cultural identity. In this article it has been attempted to analyze written professional
moral principals’ necessity, professional moral charter and other intended index in order to publish this charter and indexes
considered by critics and experts, Media’s attention rate to them, society view, professional morality promulgation and other
issues are regarded too. The confirmed importance here is that professional morality is different from informing because the
first one pay attention to moral principles application and its effects on science, viewpoints and behavioral method in
addressed people and the second one is related to the information application or its non use which in intended, the first one is
meant.